De meest gebruikte manier om in Google Ads je advertenties dynamisch te maken is met behulp van een DSA campagne. Deze campagne kan je goed gebruiken om nieuwe zoekwoorden te ontdekken  of om advertenties in te zetten wanneer jij bijvoorbeeld veel (wisselende) productpagina’s hebt. Een manier om in je huidige campagnes je advertenties dynamisch te kunnen maken is de functie Keyword Insertion.

Wat is de Keyword Insertion?

De Keyword Insertion kan op een aantal verschillende manieren worden toegepast. Daarover later in dit blog meer. Maar wanneer we het begrip letterlijk vertalen naar het Nederlands, dan komen we al een heel eind om te begrijpen wat dit nou precies in houdt, namelijk: “Zoekwoord invoeging”. Wat de Keyword Insertion dus doet is dat deze het letterlijke zoekwoord dat door de Google gebruiker ingevoerd wordt, in de advertentietekst terugkomt.

Voordelen van de Keyword Insertion

Er zijn verschillende redenen op te noemen om gebruik te maken van de Keyword Insertion. De eerste en tevens meest belangrijke reden:

Verhoging van de CTR: Omdat zoals we al eerder zagen deze functie ervoor zorgt dat het zoekwoord letterlijk in de zoekopdracht terugkomt, zorgt dit ervoor dat de gebruiker zijn zoekterm zal herkennen in jouw advertentie. Daardoor zal je advertentie opvallen, wat de kans op een klik verhoogd. Onderstaand vind je vier voorbeelden van campagnes waar wij de Keyword Insertion hebben gebruikt.

Een gevolg van een hogere CTR betekent waardeert Google met een hogere kwaliteitsscore. De reden dat jij een hogere kwaliteitsscore wilt is dat hoe hoger je kwaliteitsscore is, hoe meer korting je op je kosten per klik krijgt.

Hoe gebruik je de Keyword insertion?

We weten nu wat de voordelen van de Keyword Insertion is. Daarom is het tijd om deze functie te gaan gebruiken in je campagnes. Je gebruikt hem op de volgende manier: voeg op de plek waar jij deze functie wilt gebruiken {Keyword:Zoekwoord} toe. De reden dat je na de dubbele punt zelf nog wat moet invullen, is dat wanneer de zoekopdracht te lang is en daardoor buiten de marges van je advertentie valt, Google dit woord zal plaatsen. Het gebruik van hoofdletters is bij het invullen ook van belang. In onderstaand voorbeeld laten we zien wat er gebeurd zodra de Google gebruiker: “vakantie naar Florida” in Google invoert. Achter de dubbele punt zie je hoe de Keyword Insertion in de tekst wordt weergeven:

Keyword insertion

Wanneer de ingevoerde zoekopdracht zou zijn: “Wat kost een vakantie naar Florida” en de Keyword Insertion is in een van de advertentiekoppen ingevoegd is, dan verschijnt de tekst: “Vakantie naar Amerika” gezien de zoekopdracht te lang is voor de advertentiekop. Welke variant je wanneer gebruikt, dat is per campagne verschillend. Wij zoeken dit keer op keer per campagne weer uit door te testen welke variant het beste werkt.