Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek met de Google zoekwoordenplanner

Een van de eerste stappen in het opzetten van je online marketing plan is het doen van een zoekwoorden onderzoek oftewel een zoekwoorden analyse. Het doen van een gedegen zoekwoordenonderzoek is de sleutel naar het succes van een succesvolle campagne. Deze sleutel naar succes heeft ook een keerzijde. Wanneer jij je onderzoek niet uitvoert, dan is de kans op het mislukken van je online marketing campagne bijna gegarandeerd. Daarom leg ik je graag in dit blog uit hoe je een ervoor zorgt dat jij een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert en laat ik je een aantal tools zien die helpen om een boost aan de kwaliteit van jouw onderzoek te geven.

Voordat je begint

Voordat je begint is het van belang om goed inzichtelijk te krijgen welke zoekwoorden voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Let er hierbij op dat je zo breed mogelijk nadenkt en zoekwoorden niet direct gaat uitsluiten. Stel voor: jij verkoopt beeldschermen, denk dan na over synoniemen van beeldschermen ook belangrijk. Dus zoektermen die “monitor” bevatten wellicht ook erg interessant.

Ook is het belangrijk om de longtail zoekwoorden niet te vergeten. Om te beschrijven wat dit zijn gebruiken we weer het voorbeeld van de beeldschermen. Iemand die in Google de zoekopdracht “Beeldscherm” invult, zit waarschijnlijk nog in de oriënterende fase voor het kopen van een beeldscherm. Iemand die op “27 inch beeldscherm” zoekt weet al beter wat hij of zij wilt, dus zit al dieper in het aankoopproces. Wanneer de zoekopdracht “27 inch beeldscherm Philips” is, dan is de zoekopdracht zo specifiek, dat deze persoon waarschijnlijk in de laatste fase van het aankoopproces zit. Dus langere zoekwoorden zijn dus hoogstwaarschijnlijk waardevoller. Deze langere zoekwoorden noemen we longtail zoekwoorden.

Als laatste is het belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Door op de website van je concurrenten te kijken kom je erachter op welke woorden zij zich focussen en deze kunnen wellicht ook interessant voor jouw zijn. 

Starten met je zoekwoorden onderzoek

Nu je een eerste analyse hebt gemaakt en weet in welke richting jij gaat zoeken, kun je echt van start. Om echt van start te gaan is het van belang dat je goede tooling gebruikt. Wij gebruiken meerdere tools om zo de gehele markt goed in kaart te kunnen brengen. De volgende tools adviseren wij om te gebruiken:

  • Google zoekwoordplanner
  • Gratis tools (onder andere Ubersuggest van Neil Patel)
  • Betaalde tools (zoals Ahrefs)

Stap 1: Voer zoekwoorden in

Google houdt natuurlijk het gedrag bij van het gebruik van hun eigen zoekmachine. Daarom geven zij uitgebreide data waar jij een goede basis kan leggen. Om de zoekwoordplanner van Google te gebruiken is het belangrijk dat je in bezit bent van een Google Ads account. Wanneer je deze hebt aangemaakt kan je in de toolbox de zoekwoordplanner vinden. Google zal je eerst vragen om een aantal suggesties te doen. Het is belangrijk om te zorgen dat jouw input niet te generiek is, dan krijg je een hele hoop suggesties die niet relevant zijn. Ook wanneer je input te specifiek is, zal de output niet goed zijn. Je krijgt namelijk maar weinig output van Google. Probeer daarom voldoende variatie aan te brengen.

Je mag van Google maximaal 10 suggesties doen. Klik vervolgens op “Get Results” en je krijgt van Google de zoekvolumes van de door jouw ingevoerde zoekwoorden en nog een heleboel suggesties. Onderstaand zie je hoe de output van Google eruit ziet.

Zoals je ziet hebben we 7 zoektermen ingevuld en hebben we 818 suggesties gekregen van Google. Verder worden er nog een aantal andere metrics gegeven die erg waardevol zijn. 

  • De eerste is het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten met de trends hierin. Zo zien we dat er blijkbaar in de afgelopen maand een forse stijging is geweest in het aantal zoekopdrachten. 

“De afbeelding is in april 2020 gemaakt, dus de stijging is in maart geweest, dit is waarschijnlijk te verklaren door het verplicht thuiswerken.”

  • De tweede metric is de Concurrentie. Met deze metric geeft Google aan hoe hoog de concurrentie is op dit zoekwoord. Let wel, dit zegt dus nog niks over het zoekvolume.
  • Als laatste worden Suggesties gegeven voor ranking in de top van de pagina. Dit geldt dus wederom alleen voor Google Ads. Zoals je kan zien zijn voor de langere, meer waardevolle zoekwoorden de cijfers hoger. 

Verfijnen van je zoekopdracht

Uiteraard is het doornemen van 818 zoekwoorden een behoorlijke klus, al helemaal als je er vanuit gaat dat wanneer je andere zoekwoorden in de planner stopt, er nog meer andere zoekwoord suggesties gegeven zullen worden. Dit weet Google ook en heeft hier iets op gevonden, namelijk het filteren van je zoekwoorden. Ten tijden van schrijven van dit blog is het nog maar in Beta versie, maar deze functie maakt het doen van je zoekwoorden onderzoek al een stuk eenvoudiger.

Zoals je ziet is deze functie van de zoekwoordplanner al redelijk ver doorontwikkeld. Google herkent zelf of de zoekopdracht om een branded of non-branded zoekterm gaat. Afhankelijk van de zoekopdracht die je hebt ingevuld geeft Google een aantal andere variabelen om op te filteren. In dit geval bijvoorbeeld op de grootte van het beeldscherm. Verkoop je geen 27 inch beeldschermen? Vink de checkbox dan uit en je hebt al een aantal zoekresultaten minder. Stel voor je bent je zoekwoorden onderzoek naar auto’s aan het doen, dan herkent Google hier ook bijvoorbeeld de type auto’s in. 

Zodra je de zoekopdracht hebt verfijnd kan je de voor jou relevante zoekwoorden selecteren door de checkbox links aan te klikken. Bij het aanklikken van de eerste zoekwoorden verschijnt er een blauwe balk bovenin je scherm. Als je hier op “voeg zoekwoorden toe” klikt. Dan voeg je deze toe aan je plan en worden ze opgeslagen. De zoekwoorden worden dan groen gemarkeerd zodat je weet dat je deze al hebt opgeslagen. 

Houd er rekening mee dat je wanneer je verschillende zoektermen in je invulveld invult, je verschillende resultaten krijgt. Je mag er maximaal 10 invullen, terwijl je misschien wel veel meer input hebt. Wissel daarom zodra je door de lijst heen bent, eens een aantal zoekwoorden. Je zal zien dat je nog meer suggesties van Google krijgt.

Stap 2a: Gebruik je eigen website

Nadat je verschillende zoekwoorden in de zoekwoordenplanner hebt ingevuld is het tijd voor de volgende stap in je zoekwoorden onderzoek, namelijk het gebruiken van je eigen website. Je hebt als het goed is al een aantal verschillende pagina’s geschreven over jouw product of dienst. Je hebt dus al veel waardevolle content die je kan helpen om nog verder te gaan zoeken naar nieuwe zoekwoorden. Dit doe je door in plaats van te beginnen met zoekwoorden, te beginnen met een website zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Vul jouw eigen domein in zodat Google jouw website kan crawlen en op basis van jouw bestaande content suggesties kan geven voor andere zoekwoorden om een nog completer zoekwoorden onderzoek te kunnen maken. Je hebt de optie om je volledige site te gebruiken of alleen de ingevoerde pagina te gebruiken. Bij veel websites zien we dat zodra je voor de optie “Alleen deze pagina gebruiken” kiest, dat je dan veel meer resultaten krijgt dan wanneer je voor de optie “De volledige site gebruiken” kiest. Kies daarom de relevante diensten/categorie pagina’s van jouw website uit en haal de resultaten van deze afzonderlijke pagina’s op. Let er wel op dat je bijvoorbeeld de “over ons” pagina en de “contact” pagina niet meeneemt. Als het goed is staan er op deze pagina’s geen relevante zoekwoorden die waarde gaan toevoegen. Dit is dus zonde van je tijd.

Stap 2b: Gebruik de website van je concurrenten

Misschien heb jij nog helemaal geen goede content op je website staan of geeft Google je te weinig suggesties. Dan kan het een goed plan zijn om eens mee te spieken bij je concurrenten. Zij hebben waarschijnlijk al een heleboel content gemaakt waar jij je voordeel mee kan doen. Kijk daarom welke concurrenten het goed doen en gebruik deze websites. Hieronder geven we je drie tips hoe je nog beter gebruik kan maken van de websites van je concurrenten:

  1. Gebruik een tool als Screaming Frog om de websites van je concurrenten te crawlen. Door hier een Excel export van te maken weet je direct welke pagina’s nuttig zijn om te crawlen.
  2. Google naar de voor jou belangrijkste zoektermen en zoek hier welke concurrenten hoog ranken. Zo kom je erachter dat je misschien wel meer concurrenten hebt dan je denkt.
  3. Gebruik de filter: “zoekwoorden in mijn account uitsluiten”. Je hebt al veel zoekwoorden in je plan staan, die niet relevant zijn om vertoond te worden. Hierdoor kan je jezelf veel tijd besparen.

Je hebt nu alle relevante zoekwoorden uit Google zoekwoordenplanner gehaald. Nu kan je het zoekwoordenplan gaan downloaden. Wanneer je het gebruikt voor je Google Ads account, gebruik dan de functie: “Prognoses voor plannen”. Als je dit plan wilt gaan gebruiken voor SEO, gebruik dan “Historische statistieken voor plannen”. Op sommige zoekwoorden vertoont Google minder advertenties. Als je uitgaat van historische gegevens zal je zien dat je minder impressies doet dan dat Google aangeeft, waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Stap 3: Gebruik andere tools

Je hebt nu al een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uitgevoerd. Echter hebben we in de inleiding al verteld dat de kwaliteit bepalend is voor je uiteindelijke prestaties. Daarom loont het vaak om nog een extra verdieping te maken door het gebruiken van andere tooling. We zullen er een aantal met je doornemen. Let er wel op dat sommige van deze tools betaald zijn.

  1. Keywordshitter

De naam zegt het al, voer een zoekwoord in en deze tool “poept” allerlei gerelateerde zoekwoorden uit zoals je in het logo hieronder kan zien.

Groot voordeel, maar tegelijkertijd ook een nadeel van deze tool is dat je een letterlijke “shitload” aan zoekwoorden krijgt. Veel zullen er wellicht relevant zijn voor je, maar misschien nog wel meer zijn er totaal niet relevant. Hierdoor kan deze tool je onnodig veel tijd kosten in het doen van je zoekwoorden onderzoek. Ook zie je bij deze tool geen zoekvolumes. Daarom is ons advies, gebruik deze tool alleen ter inspiratie en ga zeker niet van elk zoekwoord de zoekvolumes opzoeken. Input van slechts zoekwoorden gerelateerd aan “Google zoekwoorden onderzoek” levert al meer dan 1000 resultaten op.

  1. Semrush

Semrush is wat ons betreft de beste aanvullende tool voor je zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Waarom? Omdat deze tool alles bevat wat je nodig hebt. Het geef je namelijk inzicht wat de moeilijkheidsgraad is om op een zoekwoord te ranken, hoe je concurrenten op deze zoekwoorden ranken en wat de verschuivingen in positie zijn geweest van je concurrenten. 

Een andere functie die Semrush bevat is het “phrase match report”. Door middel van het gebruiken van een “phrase match report” ga je op zoek naar de long tail zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld “zoekwoorden onderzoek Google” invoert, krijg je alle zoekopdrachten waar deze woorden na elkaar staan te zien. 

Maar, wat kost dat dan? Semrush is een redelijk dure tool, die begint vanaf $99,- per maand. Je kan de tool 7 dagen gratis proberen om te onderzoeken of de tool dit bedrag waard is voor jou.

  1. Ubersuggest

Er zijn verschillende tools van Neil Patel die je kan gebruiken om jouw SEO rankings een boost te geven. Een hiervan is de zoekwoordenplanner genaamd Ubersuggest. Het werkt min of meer hetzelfde als de zoekwoordenplanner van Google. Je vult je zoekwoord(en) in en je krijgt automatisch een aantal suggesties. Door in te loggen met je Google account krijg je nog meer suggesties. 

Waar de Ubersuggest zich mee onderscheidt is dat je met deze tool meer inzicht krijg hoe moeilijk het is om op een zoekwoord te ranken. In onderstaand voorbeeld laten we dit zien aan de hand van het de zoekopdracht “zoekwoorden onderzoek”.

Buiten om dat je de zoekvolumes inzichtelijk hebt, kan je ook zien hoeveel verkeer er naar de websites die ranken ontvangen. Daarbij zie je ook direct het aantal links dat de betreffende pagina ontvangt en wat de domein autoriteit van de website is. Een ander interessante statistiek die wordt weergeven is het aantal sociale shares. Dit geeft is het totaal aantal keren dat de URL is gedeeld op sociale netwerken.

  1. Keywoordtool.io

Als de eerste regel op je website is dat jouw tool het beste alternatief is op de Google zoekwoordenplanner en andere zoekwoorden tools, dan moet het wel een goede tool zijn. Enerzijds, is dit zeker waar. Want Keywoordtool.io geeft niet alleen de zoekvolumes in Google aan, maar ook de zoekvolumes van bijvoorbeeld YouTube, Amazon, Instagram, Twitter en Bing. Wil je bijvoorbeeld je Instagram account laten groeien, dan is het handig om inzichten te hebben in de zoekvolumes op dit platform. Zo kun je eenvoudig bepalen welke hashtags jij voor je posts en stories gaat gebruiken.

Het grote nadeel van Keywordtool.io is de prijs. Deze is namelijk best fors met een startprijs van $69 dollar per maand. Wanneer je voor de plus versie kiest, dan krijg je ook nog inzicht in de CPC data en de Google Ads competition data. Dat is wat ons betreft niet echt de moeite waard, gezien je deze data ook gratis uit de Google zoekwoordenplanner kan halen. Wil je toegang hebben tot de API, dan kost de tool je $159 dollar per maand. 

Al met al is Keywoordtool.io een dure tool, maar wil jij op verschillende platformen inzichten hebben in zoekverkeer, dan is de aanschaf van deze tool zeker de moeite waard.

Stap 4: Bundel al je data

Je hebt vanuit verschillende tools nu allerlei verschillende zoekwoorden met verschillende data verzameld. Nu is het zaak dat je deze data overzichtelijk houdt. Wij gebruiken hiervoor een standaard sheet, waar we in de rijen de zoekwoorden plakken en in de kolommen de variabelen als zoekvolumes, competitie en geschatte kosten per klik.

Als laatste voeg je een of twee kolommen toe, om je zoekwoorden per thema te segmenteren. Zo kan je door middel van het toevoegen van een draaitabel eenvoudig analyses maken van je zoekwoorden, wat de zoekvolumes zijn en hoeveel je moet betalen voor een klik. Op basis van deze analyses ben jij klaar om je keuze te maken op welke zoekwoorden jij in wilt gaan zetten om te gaan scoren in Google.

Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek met de Google zoekwoordenplanner Een van de eerste stappen in het opzetten van je online marketing plan is het doen van een zoekwoorden onderzoek oftewel een zoekwoorden analyse. Het doen van een gedegen zoekwoordenonderzoek is de sleutel naar

Read More »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je vragen over mijn artikel, online marketing of iets anders? Ik help je graag!

Deel deze post met je netwerk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe kunnen wij je helpen?

Sea specialist

Contact

Solliciteer!

Vragen over socials of ads? Ik help je graag!

Sea specialist

Waar kan ik je bij helpen?

Vragen? Bel direct naar: +31 85 13 00 877

Of laat je telefoon nummer achter. Dan bellen wij jou binnen 2 uur!

Gratis google analytics ebook

GRATIS E-BOOK

Leer in 5 eenvoudige stappen hoe jij inzicht krijgt in jouw online verkeer met Google Analytics.

GetForward maakt gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij relevante content tonen die bij je aansluit, je website instellingen onthouden en bezoekersgedrag analyseren.

Zoekmachine adverteren bureau

Google Ads Scan

  • Geen automatisch gegenereerd rapport
  • Helemaal gratis t.w.v. €340,-
  • Inclusief uitgebreide concurrentieanalyse
  • Geschreven door onze SEA specialist