B2B online marketing strategie
Ook in de zakelijke markt is een doordachte strategie en het innemen van een onderscheidende positie de sleutel tot succes. Maar hoe bedenk je een sterke strategie en wat is daarbij het verschil ten opzichte van de consumentenmarkt? Wij leggen het je graag uit. Als strategisch groeipartner helpen wij je razendsnel vooruit. Voor je het weet vlieg je de concurrentie voorbij! Sla de handen ineen met onze specialisten voor een B2B online marketing strategie op maat. Neem voor meer informatie gerust eens contact op.
Neem contact met ons op!
Verschillende markten, verschillende strategieën
In de zakelijke markt gaat het vaak over aankopen met een hoge aanschafwaarde. Daarom worden aankoopbeslissingen – in tegenstelling tot de consumentenmarkt – collectief genomen. Deze groep beslissers, ook wel bekend als de Decision Making Unit (DMU), bestaat vaak uit een gebruiker, een beïnvloeder, een koper, een initiator, een beslisser en een coördinator. Daarnaast beslissen consumenten vaak op basis van prijs en emotionele kenmerken, terwijl de beslissingen in de zakelijke markt gebaseerd zijn op de winstpotentie voor de organisatie. Gezien deze verschillen is het belangrijk om een online marketing strategie te ontwikkelen en te hanteren die specifiek gericht is op de B2B markt. Aangezien de initiator als eerst op zoek gaat naar een oplossing voor het bedrijfsprobleem, is dit de belangrijkste persoon om je marketinginspanningen op te richten in B2B marketing.
Onze werkwijze
Om succes te kunnen garanderen leveren wij enkel maatwerk. Voordat wij een gepaste B2B online marketing strategie bepalen, brengen wij samen met jou de identiteit, wensen, behoeften en doelen van jouw organisatie in kaart. Op basis hiervan bedenken wij een ijzersterke B2B online marketing strategie. Hoe maken wij het verschil? Wij hebben een open cultuur en denken altijd twee stappen vooruit. Zo wordt jouw organisatie pionier in de branche en creëer je maximale waarde voor jouw doelgroep.
Tips voor het uitdenken van een sterke B2B online marketing strategie
Als je een doordachte B2B online marketing strategie wilt ontwikkelen en implementeren zijn er een aantal belangrijke stappen die je daarvoor dient te ondernemen. Wij hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet:
- Stel de identiteit en de toegevoegde waarde van jouw organisatie vast
De eerste stap naar een duurzame strategie is het vaststellen van jouw identiteit en de toegevoegde waarde van jouw producten of diensten. In welke markt opereer je? Welk probleem van de doelgroep los je op? Wat onderscheidt jouw organisatie van de concurrentie? Wat wil je als organisatie uitstralen en welke boodschap wil je overbrengen? Door antwoord te geven op dergelijke vragen kom je dichterbij de kernwaarden en de identiteit van jouw organisatie. Dit is cruciaal voor de vorming van jouw B2B online marketing strategie.
- Maak een buyer persona
Het maken van een persona is een handig hulpmiddel om de wensen en behoeften en het gedrag van de doelgroep in kaart te brengen. Door dit in kaart te brengen kun je de B2B online marketing strategie daarop toespitsen. Met behulp van een buyer persona kun je je beter inleven in de doelgroep, de doelgroep beter targeten en beter inspelen op de wensen en behoeften. Vaak wordt de buyer persona gericht op de initiator van de DMU.
- Schets de customer journey
Als je bovenstaande stappen hebt voltooid is het tijd om de customer journey van de doelgroep te schetsen. Dit is de reis die bedrijven afleggen om bij jouw organisatie terecht te komen en tot aankoop of samenwerking overgaan. Hierbij is het van belang om alle factoren die meespelen in de overweging en het gedrag van de doelgroep te schetsen, zodat je hier beter op kunt inspelen. Hierbij kun je denken aan factoren als het aantal benodigde contactmomenten of de benodigde boodschap om de lead te overtuigen. Ook kun je de website inrichten op basis van deze customer journey om het bezoekersgedrag te beïnvloeden en ervoor te zorgen dat leads eerder actie ondernemen en contact zoeken.
- Kies jouw marketingmiddelen en kanalen
Als je jouw buyer persona en customer journey hebt uitgewerkt, weet je hoe jouw doelgroep op zoek gaat naar een oplossing voor het probleem, met behulp van welke middelen en via welke kanalen. Op basis hiervan kies je de benodigde marketingmiddelen en kanalen om jouw strategie succesvol te laten zijn. Hierbij kun je denken aan zoekmachine optimalisatie, online adverteren, e-mail marketing, social media adverteren en social media content creatie. Ook kan het gebruiken van tools als Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console, Canva, Hubspot en Mailchimp een waardevolle bijdrage leveren aan jouw B2B online marketing strategie.
- Maak gebruik van B2B contentmarketing
Ook in de zakelijke markt is het creëren en delen van waardevolle inhoud een zeer belangrijk onderdeel van een sterke B2B online marketing strategie. Bepaal zelf wat voor content je wilt delen, hoe regelmatig je dit wilt delen en wat je ermee wilt bereiken.
- Implementeren en analyseren
Wanneer je bovenstaande stappen hebt uitgewerkt, kun je beginnen met het implementeren van de B2B online marketing strategie. Belangrijk is om de resultaten van jouw marketinginspanningen te meten en vervolgens te analyseren. Zo kun je tijdig conclusies trekken en inzien wat werkt en wat juist niet.
- Optimaliseren en experimenteren
Één van de belangrijkste stappen van een succesvolle en duurzame B2B online marketing strategie is het experimenteren met en optimaliseren van jouw marketingactiviteiten. Zo zul je niet direct resultaten behalen met al jouw inspanningen, maar door de resultaten te meten en te analyseren kun je jouw uitingen optimaliseren en perfectioneren, zodat je op den duur betere resultaten behaalt. Experimenteren is hierbij erg belangrijk. Ontdek wat werkt en wat niet. Het is niet erg als de strategie daarvoor iets bijgeschaafd moet worden.
Ervaar je problemen bij het uitdenken van een strategie of wil je de expertise van een specialist inschakelen? Neem dan contact op. Onze specialisten denken graag met je mee en ontwikkelen een B2B online marketing strategie op maat.
Razendsnel vooruit met GetForward
Wil jij een ijzersterke B2B online marketing strategie? Kies dan voor GetForward als strategisch partner. Met de nadruk op jouw identiteit en doelen bedenken wij samen met jou een duurzame strategie op maat. Met een schuin oog op de concurrentie en de actuele trends wordt jouw organisatie pionier in de branche. Ook bij het implementeren van jouw B2B online marketing strategie kunnen wij je helpen. Zo zijn wij gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie, webbouw, online adverteren, social media adverteren en B2B contentcreatie. Waar je ook ondersteuning bij nodig hebt, onze specialisten staan voor je klaar. Meer informatie over onze diensten en werkwijze vind je op onze werkwijze. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen om de mogelijkheden voor jouw organisatie vrijblijvend te inventariseren. We komen graag met je in contact.
Ben je benieuwd hoe jij maximale waarde kan creëren met het gebruik van online marketing? Neem dan contact met ons op.