Linkbuilding strategie

Met linkbuilding kun je jouw online vindbaarheid verbeteren, je online autoriteit verhogen en meer verkeer op jouw website verkrijgen. Linkbuilding is dan ook een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Maar hoe pak je linkbuilding strategisch aan zodat het de gewenste resultaten oplevert? Wij vertellen je graag meer. Wil jij een linkbuilding strategie op maat? Kies dan voor GetForward als strategisch partner. Neem contact op voor meer informatie en ontdek de mogelijkheden voor jouw website.

Razendsnel vooruit?

Heb je een ijzersterke linkbuilding strategie nodig? Neem contact met ons op!

Wat is een linkbuilding strategie?

Een linkbuilding strategie is een uitgangspunt die je als basis kunt nemen bij het verkrijgen van kwalitatieve links. Je kunt in deze strategie bepalen van welk type domein de verwijzende links de meeste waarde toevoegen aan jouw website en naar welke pagina’s van jouw website deze links dienen te verwijzen. Aangezien Google tegenwoordig meer waarde hecht aan kwalitatieve backlinks dan aan kwantitatieve backlinks, is het uitdenken van een strategie vrijwel onvermijdelijk geworden voor een efficiënte werking van linkbuilding.

Het belang van een linkbuilding strategie

Voor grote bedrijven met veel naamsbekendheid is het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel geen grote uitdaging. Voor veel andere organisaties die online minder bekend zijn is dat juist wel het geval. Kleine of startende bedrijven of bedrijven die actief zijn in een niche markt zullen actief links moeten vergaren om hun online zichtbaarheid en autoriteit te vergroten. Met linkbuilding kun je de geloofwaardigheid van jouw website verbeteren en de waarde van jouw domein verhogen door het opbouwen van een natuurlijk backlinkprofiel. Om dit proces te stroomlijnen en de gewenste resultaten te behalen is het bedenken en uitrollen van een linkbuilding strategie een handig hulpmiddel.

Wanneer behaal je maximale resultaten met jouw linkbuilding inspanningen?

Voor optimale resultaten met jouw linkbuilding inspanningen is het belangrijk dat de overige twee pijlers voor een goede organische vindbaarheid, content en techniek, ook op orde zijn. Zo zal de zoekmachine geen relevantie vinden tussen jouw website en de gewenste zoekwoorden als jouw website geen relevante content bevat. Heb je goede content, maar is deze onvindbaar voor de zoekmachine door verkeerde technische instellingen, dan zal de zoekmachine jouw website niet tonen. Heb je goede content, maar een lage autoriteit, dan zal de zoekmachine de voorkeur geven aan autoritairdere websites. Kortom, als je optimale resultaten wilt behalen uit jouw linkbuilding inspanningen, dienen eerst de andere twee pijlers op orde te zijn. Als dat het geval is, zul je meer resultaten uit jouw linkbuilding strategie en -inspanningen halen.

Soorten strategieën

Er zijn diverse soorten linkbuilding strategieën die je kunt aanhouden. Zo kun je op een natuurlijke wijze links vergaren, maar je kunt ze ook kopen. Je kunt ook een combinatie maken van verschillende soorten. Wij lichten een aantal mogelijke strategieën uit.

Content creator strategie

Met deze linkbuilding strategie is het de bedoeling dat je zo excelleert in het delen van waardevolle content dat anderen ernaar willen doorverwijzen. Hierbij is het van belang om eerst onderzoek te doen naar de onderwerpen waarover matige content gepubliceerd is, zodat je juist over deze onderwerpen krachtige inhoud kan plaatsen dat beter is dan alle andere inhoud die online over dat onderwerp gepubliceerd is. Het is wel van belang dat anderen weten dat jouw content bestaat. Daarom zul je jouw content moeten reiken aan andere websites of de content promoten met een backlink erin verwerkt die doorverwijst naar jouw website.

Competitor gap strategie

Deze linkbuilding strategie lijkt op de content creator strategie. Het grote verschil is dat je het onderzoek naar de onderwerpen doet bij directe concurrenten. Zo ontdek je op welke gebieden informatie mist in hun content en kun je waarde toevoegen door informatie over deze gebieden toe te voegen aan je eigen website. Ook als blijkt dat inhoud bij concurrenten over een bepaald onderwerp gematigd is, is het interessant om deze inhoud te versterken en aan te vullen om op deze manier extra waarde toe te voegen middels jouw content.

Bought backlink strategie

Deze strategie is gebaseerd op het kopen van backlinks om meer online autoriteit te verkrijgen. Deze linkbuilding strategie is niet populair omdat het kopen van backlinks een negatief imago heeft. Vaak wordt gedacht dat de kwaliteit van deze links laag is. Dit is lang niet altijd zo. Sterker nog: deze strategie kan een uitstekende manier zijn om hoogwaardige backlinks te verzamelen. Het is wel van belang om op voorhand te de autoriteit van de websites waar je de verwijzende links op wilt laten plaatsen te onderzoeken. Een voordeel van deze linkbuilding strategie is ook dat je vaak zelf de anchor tekst en landingspagina kunt bepalen als je betaalt voor een link. Dit kan jouw website een flinke boost geven. Als je goede links op autoritaire websites koopt, bouw je niet alleen een sterk linkprofiel op, maar vergroot je ook nog jouw naamsbekendheid. Daarom hoeft het kopen van backlinks helemaal geen verkeerde linkbuilding strategie te zijn!

Partner strategie

Voor het verkrijgen van kwalitatieve links hoef je het niet altijd ver te zoeken. Dat is het uitgangspunt van deze linkbuilding strategie. Zo heb je door dichtbijstaande partners, stakeholders, sponsors, samenwerkingen of (potentiële) klanten te benaderen voor een link doorgaans meer kans van slagen. Om te bepalen wie je het beste kunt benaderen is het handig om een lijstje te maken van de bedrijven waar je regelmatig mee samenwerkt. Vervolgens maak je een overzicht van de autoriteit van deze websites door middel van tools zoals Ahrefs. Zo bepaal je welke bedrijven kwalitatieve links kunnen opleveren. Vervolgens bepaal je per bedrijf wat jij terug kan geven in ruil voor de backlink. Sommige bedrijven zullen de link direct geven als je erom vraagt, omdat jij dan al een bepaalde waarde levert aan het bedrijf. Als dit niet het geval is, willen de meeste bedrijven iets ervoor terug krijgen om naar jouw website te willen linken. Daarom is het verstandig om per partij de behoefte in te schatten en daar een passend voorstel bij te bedenken. Met deze werkwijze is de kans van slagen het grootst.

Voordat je een strategie gaat bepalen is het raadzaam om naar de concurrentie te kijken. Welke linkbuilding strategie houden zij aan? Het is van belang dat jouw linkbuilding strategie onderscheidend genoeg is om kwalitatieve links te kunnen verkrijgen.

GetForward als online groeipartner

GetForward helpt jou razendsnel bij het behalen van jouw online doelstellingen. Zowel op strategisch als op operationeel niveau zijn wij de partner die je zoekt. Wij helpen bedrijven bij het bedenken van onderscheidende strategieën, maar ook bij het implementeren van deze strategieën in hun online marketing. Zo kun je linkbuilding en SEO copywriting ook aan ons uitbesteden. Onze SEO specialisten zijn in staat om jouw SEO techniek en on page te optimaliseren zodat jij hogere posities behaalt in Google en meer organisch verkeer verkrijgt op je website. Lees meer over onze SEO diensten op onze website of neem contact op voor meer informatie!

Razendsnel vooruit?

Ben je benieuwd hoe jij maximale waarde kan creëren met het gebruik van online marketing? Neem dan contact met ons op.

SEO scan

SEO scan

SEO scan
Vragen? Neem contact met ons op!