Youtube adverteren

Youtube bestaat al meer dan 15 jaar en is inmiddels één van de meest bezochte social media platformen ter wereld. Dagelijks worden er meer dan 300.000 nieuwe video’s geplaatst. Buiten de geplaatste video’s wordt Youtube tegenwoordig steeds meer als streaming platform gebruikt. Adverteren in Youtube gaat via Google. Het is mogelijk om met video content te adverteren voor of tijdens geüploade video’s en banners te laten zien. Wil je beginnen met Youtube adverteren of jouw advertentiecampagnes op Youtube naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact op en ontdek de mogelijkheden!

Razendsnel vooruit?

Neem contact met ons op!

Wat is Youtube Adverteren?

Youtube adverteren is het plaatsen van betaalde video’s op het sociale media platform Youtube. Om de effectiviteit van jouw Youtube ads te meten is het van belang om een Google Ads, Google Analytics en Youtube account aan te maken en deze aan elkaar te koppelen. Bij adverteren op Youtube kun je kiezen uit verschillende advertentievormen. Doordat Youtube jouw betaalde video’s aan je doelgroep toont tijdens het bekijken van een video, kun je jouw doelgroep bereiken. Ook is het een zeer geschikt kanaal om nieuwe doelgroepen te vinden en met deze nieuwe doelgroepen in contact te komen.

Voordelen van Youtube advertenties

Naast het feit dat je een groot bereik hebt via Youtube kent adverteren op Youtube nog meer voordelen:

  • Gerichte targeting opties
  • Geschikt voor zowel prospecting als retargeting
  • Volle aandacht van de kijker van je advertentie

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw website? Neem gerust eens contact op met één van onze specialisten!

Advertentievormen op Youtube

Als je gaat adverteren op Youtube heb je de keuze uit diverse advertentievormen. Deze vormen verschillen van elkaar in speelduur, de mogelijkheid tot doorklikken en de plaats van weergave. Afhankelijk van de marketingdoelstelling van de advertentie kies je doorgaans een passende advertentievorm en daarbij de biedstrategie.

Trueview InStream advertenties zijn skippable advertenties die na 5 seconden overgeslagen kunnen worden. Dit is de meest bekende vorm van adverteren op Youtube. Het voordeel van deze advertentievorm is dat je pas betaalt als de kijker langer dan 30 seconden naar jouw advertentie video heeft bekeken of helemaal af heeft gekeken. Daarnaast zijn skippable ads handig om te achterhalen welke doelgroep je advertentie wel en welke doelgroep je advertentie niet interessant vindt.

Dit zijn advertenties die buiten de video’s aan gebruikers worden getoond, bijvoorbeeld in de feed of tussen de zoekresultaten.

Deze advertenties worden op de homepage van Youtube weergegeven. Aan wie de advertenties worden getoond is afhankelijk van het onderwerp en het zoekgedrag. Je betaalt op basis van een klik en kan de advertenties targeten op basis van zoekwoorden.

Deze advertenties zijn voor de gebruiker niet over te slaan en hebben een maximale speelduur van 6 seconden. Met een non-skippable ad weet je zeker dat jouw advertentie helemaal afgekeken wordt. Bumper ads zijn non-skippable advertenties. Deze advertentievorm wordt doorgaans gebruikt voor het uitlichten van een USP van een product of een dienst. De betaling is op basis van 1.000 vertoningen.

Wil jij op Youtube adverteren en wil je een specialist inschakelen die jouw advertentiecampagnes zo effectief mogelijk inricht voor maximale prestaties? Neem dan contact op!

Hoe werkt Youtube adverteren?

Adverteren op Youtube begint met het aanmaken van een Youtube kanaal. Vervolgens koppel je dit kanaal aan jouw Google Analytics en Google Ads account. Zo kun je de effectiviteit van jouw Youtube campagnes meten. Daarna kun je een video campagne aanmaken. In deze campagne kun je een gewenst budget selecteren, je doelgroep targeten en een video-advertentie uploaden. Als je dit hebt gedaan, kun je de advertenties indienen ter beoordeling. Wanneer deze zijn goedgekeurd, zullen jouw Youtube ads live worden gezet. Wil je checken of jouw advertenties al live staan? Bekijk dan of je al vertoningen binnenkrijgt via Google Ads.

Kosten Youtube advertising

Ben je benieuwd naar de kosten van Youtube adverteren? Een misvatting van social media adverteren is dat je er veel budget voor nodig hebt. Eigenlijk is het omgekeerde waar. Je kunt vaak al vanaf enkele euro’s en advertentie opzetten. Doorgaans als je gaat adverteren op Youtube heb je de keuze uit verschillende biedstrategieën. Het is verstandig om een biedstrategie te kiezen die aansluit op het doel van de advertentie. Zo kun je kiezen voor ‘doel-CPA’ of ‘aantal conversies maximaliseren’ als het doel van de advertentie conversie is. Een andere biedstrategie is (max) CPV. Hierbij betaal je een maximaal bedrag per view. Deze biedstrategie wordt voornamelijk gebruikt bij advertenties die gericht zijn op het maken van een positieve indruk op de overwegende doelgroep (merk impact). Als je voornamelijk jouw naamsbekendheid wilt vergroten, is de CPM de meest geschikte biedstrategie. Je betaalt dan per 1.000 vertoningen.

Waarom kiezen voor Youtube Ads?

Youtube adverteren is geschikt voor zowel prospecting als retargeting. Hoe zit dat nou precies? Dat heeft te maken met uitgebreide targeting mogelijkheden die er zijn binnen Youtube.

Je kan er namelijk voor kiezen om website gebruikers te retargeten via Youtube. Maar ook kan je advertenties van jouw bedrijf laten zien bij Youtube accounts die goed bij jouw product of dienst aansluiten.

Vaak lopen we bij het targeten op Youtube accounts er tegenaan dat de accounts content maken met veel verschillende onderwerpen, waardoor de prestaties van je Youtube campagnes niet het maximale resultaat behalen. Om toch wel het maximale resultaat te behalen targeten we daarom vaak ook video’s in een bepaalde categorie. Zo weet je zeker dat je boodschap bij de juiste doelgroep wordt vertoond.

Heb jij interesse in Youtube adverteren? Neem dan eens contact op, we vertellen je graag meer over de mogelijkheden!

Youtube advertising uitbesteden aan GetForward

Wil je beginnen met Youtube adverteren maar ben je beperkt in tijd, expertise of middelen? Of ben je al actief met adverteren op Youtube en wil je meer uit jouw advertenties en campagnes halen? Dan is GetForward de partner die je zoekt. Als online marketing bureau zijn wij gespecialiseerd in alle facetten van online marketing, waaronder online adverteren en Youtube adverteren. Onze specialisten beschikken over de tijd, kennis en middelen om maximale waarde te creëren voor jouw doelgroep en de gewenste resultaten te behalen uit jouw Youtube Ads. Naast Youtube adverteren kun je ook Facebook adverteren, Instagram adverteren, TikTok adverteren, LinkedIn adverteren, Twitter adverteren, Spotify adverteren, Snapchat adverteren, Marketplace adverteren en Pinterest adverteren aan ons uitbesteden. Meer informatie over onze diensten en werkwijze vind je op onze website.

Razendsnel vooruit?

Ben je benieuwd hoe jij maximale waarde kan creëren met het gebruik van online marketing? Neem dan contact met ons op.

Online groei scan

Vragen? Neem contact met ons op!