Lokale SEO

Steeds vaker gebruiken zoekmachines locatievoorzieningen om de meest relevante zoekresultaten te kunnen tonen aan de gebruiker. Dit komt doordat we steeds vaker zoekopdrachten met een lokale zoekintentie gebruiken. Daarom is het voor voornamelijk lokale bedrijven van groot belang om te werken aan lokale vindbaarheid. Als jouw bedrijf slecht vindbaar is voor een gebruiker die zoekt met een lokale zoekopdracht, is de kans groot dat die gebruiker klant wordt bij de concurrent, die wel heeft gewerkt aan zijn lokale vindbaarheid. Wij helpen je graag bij het vergroten van jouw lokale vindbaarheid. Onze SEO specialisten beschikken over de kennis en online marketing tools om het maximale uit jouw lokale SEO te halen en jouw bedrijf hoog te laten scoren in de lokale zoekresultaten. Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!

Razendsnel vooruit?

Neem contact met ons op!

Wat is lokale SEO?

Met lokale SEO werk je aan het verbeteren van jouw lokale vindbaarheid. Een manier om deze vindbaarheid te verbeteren is door content op de website te plaatsen gericht op zoekwoorden met een lokale zoekintentie. Hiermee vergroot je de kans dat de zoekmachine jouw website als relevant ziet voor gebruikers die zoeken met deze lokale zoektermen. Het gevolg is dat Google jouw pagina’s laat stijgen in posities, waardoor een gebruiker jouw website hoog in de zoekresultaten ziet staan als diegene zoekt op deze zoektermen. Hiermee vergroot je dus ook de kans dat de gebruiker jouw website bezoekt en klant wordt.

Vormen van lokale SEO

Er zijn twee vormen van lokale SEO. De top 3 zoekresultaten voor de betreffende lokale zoekopdracht worden in Google weergegeven in de local 3-pack. De overige resultaten zijn te zien in de organische lokale resultaten.

Local 3-pack

De eerste vorm van lokale SEO is de local 3-pack. De local 3-pack bestaat zoals eerder gezegd uit de 3 meest relevante lokale resultaten onder de map van Google Maps. Voorheen bestond dit onderdeel uit een top 7, maar dit heeft Google inmiddels aangepast naar een top 3. Doordat steeds meer gebruikers zoeken via hun smartphone is het voor Google makkelijker te bepalen waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Zo krijgen gebruikers die zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun eigen locatie resultaten te zien van bedrijven en plaatsen in de buurt op basis van de locatievoorziening van de smartphone waarmee gezocht wordt. Deze resultaten worden weergegeven in Google Maps en Google zoeken. Om in de local 3-pack te kunnen verschijnen dient jouw bedrijf aangemeld te zijn bij Google Mijn Bedrijf.

Lokale organische resultaten

Onder de local 3-pack zie je als je zoekt op lokale zoektermen de organische lokale zoekresultaten staan. Voor deze vorm van lokale SEO kijkt Google naar de relevantie, de afstand (betreffende de locatie) en de prominentie van de pagina om deze posities te kunnen bepalen. Voornamelijk relevantie is ontzettend belangrijk bij het maken van een goede pagina. Relevante pagina’s scoren namelijk soms zelfs hoger in de resultaten, ondanks dat de afstand dan wel groter is.

Wanneer is lokale SEO interessant?

Lokale SEO is een zeer interessant onderdeel van zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven en bedrijven met vestigingen op verschillende locaties. Zo zal iemand uit Zaandam die op zoek is naar een hovenier in de buurt om de tuin te kunnen onderhouden bijvoorbeeld zoeken op ‘hovenier Zaandam’ of ‘hovenier voor tuinonderhoud omgeving Zaandam’. Als je lokale SEO inzet vergroot je de kans dat de gebruiker jouw website hoog in de zoekresultaten ziet staan als diegene zoekt op deze termen. Hiermee vergroot je dus ook de kans dat de gebruiker jouw website bezoekt en klant wordt. Dit geldt ook voor toeristen die een supermarkt of iets dergelijks in de buurt zoeken. Je vergroot de kans om deze potentiële klanten naar je toe te trekken.

Vergroot jouw lokale zichtbaarheid op Google

Met Google Mijn Bedrijf kun je jouw lokale zichtbaarheid en de betrokkenheid van (lokale) klanten vergroten. Als je jouw bedrijfsaccount optimaliseert, verbeter je jouw posities bij lokale zoekresultaten en kun je in de local 3-pack verschijnen. Wij geven je een aantal tips hoe je Google Mijn Bedrijf kunt optimaliseren voor lokale SEO:

  • Vul bedrijfsgegevens in
    De eerste stap is het invullen van je bedrijfsgegevens. Klanten kunnen hierdoor zien wat jouw bedrijf doet, waar deze gevestigd is en wanneer ze jouw bedrijf kunnen bezoeken. Voeg de gegevens van het fysieke adres en contactgegevens toe en geef een uitgebreide beschrijving van het bedrijf.
  • Maak gebruik van foto’s
    Als je foto’s toevoegt aan Google Mijn Bedrijf van de binnen- en buitenkant van het bedrijf krijgen gebruikers een beter beeld van jouw bedrijf. Een bedrijf met foto’s zien veel gebruikers ook als betrouwbaarder bedrijf dan wanneer er geen foto’s te zien zijn.
  • Voeg openingstijden toe
    Als je dit gedaan hebt, is het van belang om de openingstijden van het bedrijf te vermelden, zodat gebruikers direct kunnen zien wanneer ze bij jou terecht kunnen. Vergeet hierbij niet de afwijkende openingstijden (zoals met feestdagen) te vermelden.
  • Verzamel reviews
    Bedrijven met veel reviews en een hoge score worden door Google eerder weergegeven in de local 3-pack. Probeer daarom zoveel mogelijk goede Google reviews te verzamelen van klanten. Ook het reageren op verkregen reviews komt ten goede aan jouw bedrijf.

Lukt het niet om jouw Google Mijn Bedrijf te optimaliseren of wil je de hulp inschakelen van een specialist? Onze SEO specialisten weten alles van lokale SEO en helpen je graag bij het optimaliseren van jouw account en het vergroten van jouw lokale organische online vindbaarheid. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag een gratis SEO scan aan van jouw website!

Lokale SEO uitbesteden aan GetForward

Wil je jouw lokale SEO uitbesteden? Dan is GetForward de juiste partner. Onze online marketing specialisten hebben slechts één doel: jouw bedrijf online razendsnel laten groeien! Sla daarom de handen ineen met onze SEO specialisten. Zij helpen je graag om jouw lokale online vindbaarheid te vergroten. Onze specialisten kunnen jou op verschillende manieren adviseren en ontzorgen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Door het bedenken en uitvoeren van een passende SEO strategie scoort jouw website binnen enkele maanden hoog in de zoekmachine met verschillende pagina’s.

Wil je meer weten over onze diensten of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw website? Neem dan nu contact op met onze SEO specialisten!

Aanvullende diensten

Lokale SEO is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Je kunt door pagina’s op jouw website te voorzien met content gericht op lokale zoektermen de lokale vindbaarheid van jouw organisatie vergroten. Bij het maken van goed scorende pagina’s kunnen wij je op verschillende manieren ondersteunen of volledig ontzorgen:

  • SEO copywriting
    Wij vullen jouw pagina met pakkende teksten die ook relevant zijn voor de zoekmachine.
  • Zoekwoordenonderzoek
    Weten op welke termen jouw doelgroep exact zoekt bij lokale zoekopdrachten? Wij onderzoeken het voor je en ontdekken de grootste kansen.
  • On-page SEO
    Ook het gebruiken van interessante pagina titels en metabeschrijvingen is belangrijk voor het scoren in zoekmachine resultaten. Hierbij kunnen wij je ook helpen en ondersteunen.

Naast deze aanvullende diensten kun je ook op ons rekenen voor technische SEO. Wil je meer online autoriteit verkrijgen met jouw website? Kies dan voor linkbuilding uitbesteden.

Kies voor GetForward als groeipartner en ga razendsnel vooruit met jouw lokale SEO!

Razendsnel vooruit?

Ben je benieuwd hoe jij maximale waarde kan creëren met het gebruik van online marketing? Neem dan contact met ons op.

SEO scan

SEO scan

SEO scan
Vragen? Neem contact met ons op!