10 succesvolle tips hoe jij SEO lokaal kunt inzetten

Meer lokale klanten trekken door SEO lokaal in te zetten? Daar kunnen wij jou bij helpen door 10 gouden tips te geven hoe jij lokale SEO optimaliseert en de zichtbaarheid lokaal te vergroten! Lees snel verder en volg stap voor stap onze waardevolle tips voor jouw bedrijf.

Heb je vragen over SEO lokaal inzetten?

Neem contact met ons op!

Wat is SEO lokaal inzetten?

Door SEO lokaal in te zetten, optimaliseer je de website om de zichtbaarheid te vergroten in de regio van jouw bedrijf. Een lokale SEO strategie inzetten is natuurlijk zeer interessant om te gebruiken, hiermee vergroot je namelijk de kans om meer lokale klanten aan te trekken!

Voordelen om SEO lokaal in te zetten

SEO lokaal in te zetten is ontzettend interessant door meer klanten aan te trekken, maar er zitten nog veel meer mooie voordelen aan de toepassing van deze SEO-strategie. Zo heb je als bedrijf door lokale SEO in te zetten onder andere de volgende voordelen:

  • Specifieke doelgroep bereiken: Met lokale SEO richt je op een specifieke doelgroep in jouw regio die zoeken naar het product of dienst die door jouw bedrijf wordt aangeboden
  • Kans op hogere conversies: Door vindbaar te zijn op gerichte lokale zoektermen, is de kans groter dan de conversieratio hoger zal liggen
  • Concurrenten verslaan: Je SEO lokaal inzetten en optimaliseren kun je de concurrentie verslaan in de lokale SERPs
  • Klantloyaliteit: in een lokale gemeenschap zal na tevredenheid een klant sneller een heraankoop doen bij jouw bedrijf

Er zijn nog meer voordelen om SEO lokaal in autoriteit en kostenbesparing. Genoeg redenen om te starten jouw lokale SEO strategie te optimaliseren!

10 tips om je lokale vindbaarheid te verbeteren via SEO

Voordat je begint met het optimaliseren van deze strategie, geven wij jou 10 gouden tips die je zouden kunnen helpen om de lokale SEO strategie tot een succes te maken. Lees dit stapsgewijs door en ontdek waarin jij je lokale strategie kunt verbeteren.

Tip 1: Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Met Google Mijn Bedrijf (GMB) kun je als bedrijf gemakkelijk je lokale vindbaarheid vergroten. Hier kun je als bedrijf informatie opgeven zoals je adres, contactgegevens en openingstijden. Deze worden vervolgens toegevoegd in Google, waaronder Google Maps. Verder kun je foto’s, reviews en andere informatie toevoegen om de relevantie bij lokale zoektermen te verhogen. Dit is een essentiële eerste stap om je SEO lokaal beginnen in te zetten.

Tip 2: Contact pagina opstellen

Op je website is het verstandig om een contactpagina aan te maken, waar de bezoekers de contactgegevens van het bedrijf kunnen vinden. Het is ook aangeraden om deze in de footer te plaatsen van de website, zo kan de bezoeker gemakkelijker de contactgegevens vinden en het bedrijf bereiken. Ben je als bedrijf actief op social media? Voeg hier dan ook de contactgegevens toe.

Tip 3: Gebruik maken van lokale SEO zoekwoorden onderzoek

Pas de relevante zoektermen van je bedrijf ook lokaal toe via een zoekwoorden onderzoek. Met deze lokale SEO strategie zorg je dat een short-tail zoekwoord een long-tail wordt en daarmee ook een specifieke zoekterm. Voor GetForward zou dat zoekterm bijvoorbeeld zijn: online marketingbureau Utrecht. Zo richt je je op de diensten die je als bedrijf verricht en de regio waar je bent gevestigd. Zo word je sneller gevonden door lokale potentiële klanten. 

Tip 4: Lokale linkbuilding uitzetten

Je maakt je bedrijf relevanter in de desbetreffende regio door backlinks te verkrijgen van andere lokale websites. Deze manier om SEO lokaal in te zetten is ingewikkelder, omdat je hier afhankelijk bent van andere lokale bedrijven. Heb je hierbij hulp nodig? Bij GetForward kunnen wij je bedrijf verder laten groeien in autoriteit door linkbuilding uit te besteden aan onze specialisten.

Tip 5: Relevante lokale content SEO gericht schrijven

Je kunt SEO lokaal inzetten door de content op je pagina’s te optimaliseren. Dit doe je door content te schrijven die meer gericht is op de desbetreffende regio. Hier kun je bijvoorbeeld de keyword planner van Google zelf gebruiken, zo vind je relevante lokale zoekwoorden waar je SEO gericht content over kunt schrijven. Deze lokale zoekwoorden moet je vervolgens regelmatig voor laten komen in je geschreven content, zodat Google de content ook ziet als relevant voor dit zoekwoord. Zo word je sneller gevonden door bezoekers die op deze lokale zoektermen zoeken.

Extra tip: Voeg het zoekwoord al toe in de headers, meta titel & beschrijving en in de URL, dit helpt om de relevantie van de pagina te verhogen. 

Tip 6: FAQ’s toevoegen

Een FAQ kun je toepassen om relevantie te verhogen op lokale zoekwoorden. Deze lokale SEO strategie zorgt ervoor dat jij het antwoord biedt op de vraag die meermaals per maand wordt opgezocht. Daarmee laat je zien een expert te zijn in de lokale kennis op een bepaald gebied. 

Tip 7: Mobielvriendelijk SEO optimalisatie voor local search

De relevantie van een mobiel vriendelijke SEO is belangrijker dan van desktop. Sterker nog, Google indexeert de mobiele versie ook eerder dan de indexering van de desktopversie. Daarom zal je website zo mobielvriendelijk mogelijk zijn om je lokale SEO te optimaliseren. 

De mobielvriendelijkheid van je website kun je eenvoudig testen bij de Mobielvriendelijke Test van Google zelf.

Tip 8: Bekijk de SEO lokale strategie van je concurrenten

Zie je concurrenten telkens weer in de top 3 voorkomen bij zoekwoorden die ook relevant zijn voor jou? Dan is het goed om te kijken hoe de website van deze concurrent SEO lokaal gericht is gemaakt en geoptimaliseerd. Mogelijk kun je hier ook kansen zien voor je eigen website en zo je online vindbaarheid lokaal verbeteren. 

Tip 9: Blijf de lokale SEO-trends volgen

SEO blijft continu bewegen en zullen telkens nieuwe SEO-trends volgen die je ook lokaal kunt toepassen. De SEO trends in 2024 zijn al noemenswaardig en zeer interessant om toe te passen op je website. Deze trends zijn erg belangrijk om te blijven volgen en bij te houden, zo kun jij de voorloper zijn op de nieuwe trends en deze SEO lokaal inrichten. 

Tip 10: Merkbekendheid creëren via lokale evenementen

Onze laatste gouden tip is je merkbekendheid lokaal te versterken door te sponsoren bij lokale evenementen. Deze evenementen kunnen zowel fysiek als online zijn. Ook kun je zelf een lokale evenement starten, maar het gaat er voornamelijk om dat je de informatie over het evenement deelt op je website en er mogelijk leuke content over schrijft. Hiermee laat je zien dat jouw website SEO lokaal ingericht is!

Lokale SEO uitbesteden aan de GetForward specialisten

Wil jij graag je website SEO lokaal inrichten en zo de lokale vindbaarheid van je bedrijf aanzienlijk verbeteren? Dit kun je ook overlaten aan de echte SEO specialisten van GetForward! Wij kunnen ervoor zorgen dat je SEO lokaal goed staat wat betreft techniek, linkbuilding en SEO on-page. Samen stellen we duidelijke doelstellingen op en gaan we voor een geoptimaliseerde lokale SEO strategie die jouw bedrijf helpt online te groeien. 

Klaar om je concurrenten te verslaan en de lokale doelgroep naar je toe te trekken? Vraag bij ons de gratis SEO scan aan of neem direct contact met ons op! 

Heb je vragen over SEO lokaal inzetten?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan