Hoe hoog sta ik in Google?

Hoe hoog sta ik in Google, vraag jij het jezelf wel eens af? Je kunt stuk voor stuk je zoekwoorden gaan intoetsen in de Google zoekbalk…

Erg praktisch is dat natuurlijk niet. Daarnaast is het ook niet accuraat! Iedereen krijgt namelijk van Google gepersonaliseerde zoekresultaten.

Maar hoe zie jij dan hoe hoog je staat in Google? Daar zijn verschillende manieren voor. Er zijn allerlei gratis tools die je inzicht kunnen geven. Je kan bijvoorbeeld de bekende Google Search Console gebruiken. Ook kun je er voor kiezen om een betaalde tool zoals Ahrefs in te zetten. Maar helemaal nauwkeurig is geen enkele tool, zelfs niet die van Google zelf.

Een aantal tools geven je direct overzicht met zoekwoorden waarvoor jij al scoort. Voor andere moet jij zelf zoekwoorden invoeren. Dan is het natuurlijk belangrijk dat je eerst goed zoekwoorden onderzoek doet. 

Wij hebben drie manieren voor je op een rijtje gezet. Zo kun je snel bekijken hoe goed jij scoort in de SERP.  (search engine result page, ofwel zoekresultatenpagina)  

Dan weet je meteen of er nog veel zoekmachine optimalisatie nodig is voor jouw website. 

3 antwoorden op: hoe hoog sta ik in Google?

1. Gebruik een gratis ranktracker


Er zijn verschillende gratis ‘ranktrackers’. We zullen er twee voor je toelichten en met elkaar vergelijken.

Is je doel om snel de positie van een aantal specifieke zoekwoorden op te zoeken? Dan adviseren we de tool van SmallSEOTools. Wil je een wat meer volledig rapport van je website? Dan kun je beter voor Neil Patel kiezen. We lichten het voor je toe:

Neil Patel’s Traffic Analyzer

Neil patel heeft verschillende gratis tools die jou kunnen helpen met zoekmachine optimalisatie. één daarvan is de traffic analyzer. 

Hoe werkt het?

Je gaat naar de website van Neil Patel, daar voer je jouw website in en kies je de taal ‘Dutch/ Netherlands’.

Tip: log in met Google, je krijgt dan meer data te zien!


Je zult nu al wat data van jouw website zien. Om de scoren van jouw zoekwoorden in Google te bekijken ga je in het linkermenu naar: ‘Keywords’.

Vervolgens krijg je onderstaande scherm te zien.

Per kolom zie je:

  1. De zoekwoorden waarvoor jouw website scoort in Google
  2. Het aantal mensen dat maandelijks naar dat specifieke zoekwoord zoekt. 
  3. De positie in Google van jouw website
  4. Schatting van het aantal bezoekers via dit zoekwoord
  5. En de SD/ SEO difficulty. Dit geeft op een schaal van 1 tot 100 aan hoe moeilijk het is om hoog voor dit zoekwoord te scoren. 

Voordelen van Neil Patel

  • Een overzichtelijke UI die makkelijk en instinctief navigeert. 
  • Je hoeft zelf geen zoekwoorden in te voeren
  • Naast de traffic analyzer kan je gratis gebruik maken verschillende SEO tools
  • Resultaten kun je sorteren in verschillende talen
  • Je kunt resultaten kopiëren of exporteren naar een CSV bestand


Nadelen van Neil Patel

  • Resultaten zijn niet altijd accuraat. Dit geldt voor elke tool, maar hier wijkt het in onze ervaring met meer regelmaat af.
  • Er missen regelmatig resultaten/ zoekwoorden
  • Om de volledige rapporten te bekijken moet je inloggen met je Google Account
  • Er zitten limieten aan Neil Patel. om deze te verwijderen moet er een betaald account aangeschaft worden. Al moeten we zeggen dat je voor de basis ver komt met een gratis account.

SmallSEOtools

Ook SmallSEOtools heeft een scala aan verschillende gratis SEO tools. Één van die tools is de ‘Keyword position’ calculator. 

Waar vindt je deze calculator? Ga naar de website en scroll naar de knop ‘Keyword Position’.

Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien: 


Hier kun je jouw belangrijkste zoekwoorden invoeren. Zo zie je hoe je voor deze specifieke woorden scoort.

  • Voer jouw website in
  • Kies voor Nederlands
  • Voor 10 zoekwoorden in waarvan jij de score wilt bekijken
  • Klik onder de banner op: ‘check position’


Je resultaten komen er zo uit te zien:

Je kan ook kiezen voor ‘By URL’. Daar krijg je een vergelijkbaar overzicht van zoekwoorden waar jij hoog voor scoort. Hier kun je alleen geen taal kiezen. 

Persoonlijk ben ik geen fan van deze functie. Vaak zijn de resultaten vanuit USA, dit geeft een vertekend beeld. 

Voordelen van SmallSEOTools

  • De website werkt instinctief
  • Er is een groot aanbod van aanvullende – gratis – SEO tools
  • De zoekwoord posities komen erg dichtbij de realiteit
  • Voor de specifieke zoekwoorden kun je de bijbehorende taal kiezen


Nadelen SmallSEOTools

  • Veel metrics wijken erg af van de realiteit
  • Voor de URL analyse kun je geen taal kiezen. 
  • Je kunt maximaal 10 zoekwoorden per keer bekijken
  • Voor een vollediger URL rapport URL wordt je verwezen naar SEMRush (betaalde tool).

2. Gebruik een betaalde SEO tool

Ahrefs


Ahrefs is de tool die wij zelf gebruik voor inzicht in onze SEO werkzaamheden. We gebruiken hem voor veel meer dan alleen de vraag, hoe hoog sta ik in Google. Daarnaast kan het je zelfs helpen met zoekmachine adverteren.

Typ in de zoekbalk jouw website en kies in het menu voor ‘organische zoektermen. Je krijgt je ziet dan al de organische zoektermen van jouw website.

In deze kolommen zie je:

  • Het zoekwoord waar je voor scoort
  • Het aantal mensen dat hier maandelijks naar zoekt
  • KD/ Keyword difficulty, een vergelijkbare metric met SD.
  • Het verkeer dat jij trekt met dit zoekwoord. 
  • De URL van het zoekwoord
  • De resultaten historie van dit zoekwoord (klik op het grafiek icoontje)
  • Hoe jouw zoekresultaat er uit ziet (klik op SERP)
  • Wanneer voor het laatst de resultaten geupdate zijn


Naast de site explorer (bovenstaande resultaten) heeft Ahrefs een ranktracker. We zullen hier niet te diep op ingaan, maar zo kun je jouw belangrijkste zoekwoorden volgen.

Voordelen van Ahrefs

  • Accurate resulaten
  • Inzicht in alle belangrijke metrics voor zoekwoorden
  • Veel andere tools die zo goed als alle aspecten van SEO tracken
  • Een Chrome extensie die je helpt met o.a. zoekwoorden onderzoek
  • En nog een hele berg voordelen en functionaliteiten. 

Nadelen van Ahrefs

  • Duur. Je betaalt 99 dollar per maand voor de Lite versie. Wil je ook zoekwoorden zien buiten de top 20? Dan kost dat minimaal 179 dollar per maand.
  • Er is een leercurve voor het gebruik van Ahrefs. Het is in het begin even zoeken waar je wat vindt. 


Wincher

Ben jij bereid wat te betalen voor een tool? Maar is één die alleen antwoord geeft op de vraag: “hoe hoog sta ik in Google?” voldoende? 

Dan zit je goed met Wincher. Dit is één van mijn favorieten, het is een tool die doet wat het moet doen.

Je krijgt inzicht in de zoekwoorden waar jij voor scoort. Daarnaast kan je voor jou belangrijke zoekwoorden op de voet volgen. 

Ga naar de website van Wincher en doorloop de onderstaande stappen.


Vervolgens krijg je een overzichtelijk scherm met jouw zoekresultaten:

  • Je krijgt een overzicht met positie veranderingen
  • Het verkeer naar je website
  • Je gemiddelde positie
  • Het aantal 1e posities
  • En in de kolommen zie je de metrics van specifieke zoekwoorden. 

Voordelen van Wincher

  • Goedkoop: je betaalt voor één website € 10,- per maand. Elke website die je wilt toevoegen kost €3,- extra.
  • Erg makkelijk en instinctief in gebruik
  • Je krijgt inzicht in alle metrics voor zoekwoorden.
  • Accurate data
  • Je kan meldingen aanzetten. Zo blijf je op de hoogte als er wat veranderd in je rankings.


Nadelen van Wincher

  • Je krijgt geen additionele SEO functies
  • Zoekresultaten zijn alleen voor Google te bekijken
  • …. De tool is niet gratis?

3. Vraag het ons!

Als marketing bureau maken wij gebruik van verschillende betaalde SEO Tools. Zo kunnen wij makkelijk inzicht krijgen in de SEO van onze klanten. Hiermee kunnen wij ook jouw website snel analyseren.

Wil jij niet zo’n betaalde tool aanschaffen, maar wel benieuwd hoe je er in scoort? 

Stuur ons een berichtje! We halen graag jouw website gratis door één van onze tools.