Wat is structured data?

Je komt bij vrijwel alle zoekresultaten wel een rich result tegen: een paar veelgestelde vragen en afbeeldingen die relateren aan het zoekwoord bijvoorbeeld. Door het implementeren van structured data kun je jouw zoekresultaat een stukje ”rijker” maken. Hoe Google in staat is om de inhoud van alle webpagina’s zodanig te begrijpen om die op deze manier weer te geven in de zoekresultaten? Dat heeft alles te maken met structured data. 

Wil je weten hoe structured data precies werkt en hoe je dit ook zelf kunt toevoegen op je webpagina’s voor een verbeterde zichtbaarheid in zoekmachines? Lees dan snel verder!

Heb je vragen over het inzetten van structured data?

Neem contact met ons op!

Wat is structured data?

De betekenis van structured data is een stukje code, schema markup, die je aan de webpagina toevoegt om zo de zoekmachine extra informatie te geven over een stukje content. Structured data zorgt dat Google (de zoekmachine) de content beter begrijpt en effectiever weergeeft in de SERP (Search Engine Results Page). De extra informatie die je afgeeft kan bijvoorbeeld gaan over productprijzen, beoordelingen of FAQ’s. 

Wat zijn de voordelen van structured data?

Met structured data geef je niet simpelweg alleen extra informatie aan de zoekmachine, maar het kan ook leiden tot verbeterde zichtbaarheid van de desbetreffende webpagina. Daarnaast heeft structured data onder andere deze aanzienlijke voordelen:

  • Meer verkeer genereren

Google begrijpt de informatie op je webpagina door structured data beter, waardoor deze waarschijnlijk hoger zult ranken bij relevante zoekwoorden. De kans om meer verkeer te genereren wordt daarmee verhoogd

  • Click-Through Rate (CTR) verhogen

Rich results trekken over het algemeen meer aandacht, wat de kans verhoogt dat de gebruiker sneller klikt op de meer gedetailleerde informatie

  • Concurrenten verslaan

Door wel gebruik te maken van structured data ten opzichte van de concurrenten, kun je ze een stapje voor zijn in onderscheiding van content 

  • Verbeterde online autoriteit

Structured data toepassen versterkt de relevantie van je website of webpagina, wat vervolgens voor meer betrouwbaarheid zorgt en dus een hogere autoriteit score

De prestaties van je website zullen dus verbeteren, maar ook voor de gebruiker is structured data prettig om toe te voegen aan de website. De gebruikerservaring van je website zal door structured data verhoogd worden. 

Voorbeelden van structured data

Hoewel je bij verschillende zoekopdrachten uiteenlopende resultaten ziet, vraag je je misschien af: wat is structured data eigenlijk tussen al die zoekresultaten? Om dat duidelijker te maken, geven we een paar voorbeelden die laten zien hoe structured data de resultaten kan verbeteren. Denk aan het opzoeken van bedrijfsinformatie, recepten of trendy kleding. Met deze voorbeelden zie je hoe structured data de zoekresultaten positief beïnvloedt, vooral wanneer je specifieke dingen zoekt. 

Organisatie

Door het opzoeken van een organisatie kun je verrijkte resultaten in de SERP tegenkomen. Dit kan alleen contactgegevens zijn, maar ook foto’s bij het zoekresultaat. Hieronder zie je hoe GetForward het heeft toegepast: 

Reviews

Je kunt het ook toepassen voor reviews, hierdoor ziet de gebruiker door een organisatie in te typen de beoordelingen van klanten. Dit kan een stijging van betrouwbaarheid van de organisatie vormen. Dit wordt vaak getoond met een sterrenbeoordeling en mogelijke feedback of extra reactie als review. Voorbeelden hoe dit toegepast kan worden: 

Recepten & kleding

Met structured data wordt informatie gegeven over de benodigde ingrediënten, de bereidingswijze en bijvoorbeeld de voedingswaarden van het recept. Met kleding wordt er een afbeelding van een relevant kledingstuk met daaronder de prijs en de website. 

FAQ’s 

We kennen allemaal de voorgestelde vragen die tussen de zoekresultaten staan. Zoek je bijvoorbeeld ‘wat is structured data?’ op, dan krijg je relevante vragen over dit onderwerp die je mogelijk verder helpen. Ook dit is aan de hand van structured data. 

Breadcrumbs

Breadcrumbs geef je eigen broodkruimels aan de gebruiker om terug te komen naar de vorige pagina’s. Dit maakt je website beter navigeerbaar voor de gebruiker en de zoekmachine. Hieronder vind je een voorbeeld van breadcrumbs die wordt toegepast op onze SEO blog over e-mail marketing

Je kunt de breadcrumbs vinden boven de titel, die je weer terug leidt naar de kennisbank of terug naar de homepagina. 

Zo zijn er nog meer voorbeelden van structured data die voor verrijkte resultaten zorgen in de SERP, zoals bij evenementen, video’s of personen. 

Dynamische of statische structured data?

et dynamische structured data wordt de code flexibel aangepast aan veranderingen in de content op de pagina. Hierdoor reageert het direct op wijzigingen, waardoor de structured data altijd actueel blijft. Deze aanpak wordt veelal gebruikt voor het weergeven van actuele prijzen of de beschikbaarheid van evenementen tickets.

Bij statische structured data dien je handmatig de code aan te passen bij veranderingen op de webpagina. Als dit niet wordt gedaan, kunnen er fouten in de geïmplementeerde structured data terechtkomen, zoals gedetecteerd tijdens een technische SEO analyse. Dit maakt structured data echter handig als er weinig of geen inhoudelijke veranderingen worden aangebracht.

Structured data tools 

Nu je weet wat structured data is, zul je het vast willen gebruiken voor je website. Dan is het handig om eerst te weten welke tools ervoor zorgen dat de implementatie soepel verloopt. Hiervoor kunnen de volgende tools van pas komen om je een handje te helpen:

  • Rich Results Test

Deze structured data tool geeft aan welke soorten structured data je kunt implementeren op je website

  • Schema.org

Deze tool geeft je alle types en mogelijkheden van structured data. Deze is in een extensie te krijgen, namelijk de Schema Builder for Structured Data. De extensie kunt gemakkelijk een gepersonaliseerde code opstellen op jouw eisen

  • Schema Markup Validator

De tool waar je de Schema.org data kunt testen of deze klopt of niet. Zo weet je zeker dat jouw structured data code klopt

Het implementeren van structured data garandeert echter niet dat deze altijd zichtbaar zullen zijn in de SERP’s (Search Engine Results Pages). Uiteindelijk bepaalt Google welke verrijkte resultaten worden getoond in de zoekresultaten. Dus, als ze niet verschijnen, hoef je niet teleurgesteld te zijn. Structured data blijft namelijk een waardevolle toevoeging om extra informatie aan de zoekmachine te verstrekken.

Hoge kwaliteit structured data laten implementeren door GetForward

Heb je antwoord op de vraag ‘wat is structured data?’, maar wil je alsnog de toepassing van structured data overlaten aan specialisten? Dan ben je bij GetForward aan het juiste adres! Onze SEO specialisten kunnen de juiste structured data toevoegen aan je website en voor ongekende groei zorgen voor jouw bedrijf in de online zichtbaarheid! 

Structured data is niet het enige wat wij kunnen aanbieden voor zoekmachine optimalisatie. Zo doen wij verschillende werkzaamheden voor on-page SEO, zoals het voorbereidingswerk via een zoekwoorden onderzoek en het uitvoerende werk met SEO copywriting. Wil je meer domein autoriteit? Dan heb je met ons de partner gevonden om je linkbuilding uit te besteden. Dit is een van de drie pijlers, naast On-page en technische SEO, die onmisbaar is  voor online succes. 

Twijfels? Vraag gerust eerst een kosteloze SEO-scan bij ons aan! Wij zijn ervan overtuigd dat onze resultaatgerichte en transparante aanpak je zal overtuigen. Door te investeren in onze op maat gemaakte diensten, kies je voor eerlijke marketing en streef je snel jouw concurrentie voorbij. Kijken we binnenkort samen naar de mogelijkheden?

Heb je vragen over het inzetten van structured data?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan