Google Consent Mode V2

Hoewel het er al een tijd aan zit te komen, is het nu zeker: Google neemt verdere stappen om gebruikers privacy te waarborgen voor haar browser Chrome. Dit doen zij door een nieuwe vorm van Consent Mode (genaamd V2) verplicht te stellen voor domeinen, beginnende bij domeinen waarbij Google Ads wordt ingezet. Google geeft aan dat zij Ad accounts gaan pauzeren als dit niet het geval is voor de gestelde deadline van aankomende maand (maart ‘24). Om goed te begrijpen wat deze nieuwe Consent Mode V2 inhoudt en welke wijze GetForward hanteert om deze tijdig en geheel in lijn te krijgen met de eisen van Google, schreven wij dit artikel.

Heb je vragen over Google Consent Mode V2?

Neem contact met ons op!

Wat is Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is een geavanceerde tool die een belangrijke kloof overbrugt tussen privacy en personalisatie waar zowel marketeers als eindgebruikers geholpen bij zijn.  Door middel van deze tool kunnen website-eigenaren op een slimme manier omgaan met toestemming voor het gebruik van cookies en andere tracking technologieën. Dit betekent dat gebruikers meer zeggenschap hebben over hoe hun gegevens worden gebruikt, terwijl marketeers nog steeds de informatie krijgen die ze nodig hebben om gepersonaliseerde ervaringen te bieden.

Een van de opmerkelijke kenmerken van Google Consent Mode V2 is de mogelijkheid om “non-essential cookies” (waaronder Voorkeuren, Statistieken en Marketing) uit te schakelen op basis van de gebruikerstoestemming. Dit betekent dat als een gebruiker ervoor kiest om geen toestemming te geven voor het gebruik van bepaalde cookies, deze cookies automatisch worden uitgeschakeld, waardoor de impact van de niet-gegeven toestemming wordt geminimaliseerd.

Wat deze nieuwe versie onderscheidt, is de mogelijkheid om op intelligente wijze om te gaan met toestemmingen, zelfs als gebruikers ervoor kiezen om geen toestemming te geven voor het gebruik van cookies. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van “graceful degradation“, waarbij de impact van het niet hebben van toestemming wordt geminimaliseerd zonder afbreuk te doen aan de gebruikerservaring.

Google Consent Mode V2 biedt een win-winsituatie voor zowel gebruikers als marketeers. Gebruikers krijgen meer controle over hun privacy, terwijl marketeers nog steeds waardevolle inzichten kunnen verkrijgen om hun campagnes te optimaliseren en gepersonaliseerde ervaringen te leveren. Het is een stap in de goede richting om de privacy van gebruikers te waarborgen, terwijl tegelijkertijd de effectiviteit van digitale marketingactiviteiten wordt gehandhaafd.

Consent Mode V2 implementatie

Nu wij een duidelijk beeld hebben van Consent Mode V2 volgt de vraag: hoe werkt de implementatie van deze V2? GetForward heeft daar de afgelopen tijd onderzoek naar gedaan voor onze klanten. Onze conclusie is het aangaan van een partnership met Cookiebot: een partij waar GetForward zelf al jaren mee werkt en erg enthousiast over blijft. 

Het gebruik van Cookiebot in combinatie met Google Consent Mode V2 biedt nog meer voordelen voor website-eigenaren die streven naar naleving van privacyregelgeving en het waarborgen van de privacy van gebruikers. Cookiebot biedt haar gebruikers een volledig inzicht in welke cookies en trackingtechnologieën er op hun website worden gebruikt, en om gebruikers op een transparante manier te informeren over het gebruik van cookies en om toestemming te verkrijgen. Door Cookiebot te integreren met Google Consent Mode V2 kunnen website-eigenaren een uitgebreide en gelaagde benadering van gebruikerstoestemming implementeren.

Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van Cookiebot is het vermogen om automatisch een cookiebanner te genereren die voldoet aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere privacyregelgeving. Deze banner informeert gebruikers over welke cookies worden gebruikt op de website en stelt hen in staat om selectief toestemming te geven voor het gebruik ervan. Bovendien is deze automatische cookiebanner geheel aanpasbaar zodat hij in de huisstijl van de website kan worden gebouwd en het een naadloze ervaring oplevert voor de eindgebruiker.

Cookiebot biedt bovendien ook functionaliteiten zoals automatische cookie-scans en periodieke herhalingen van toestemming, waardoor website-eigenaren eenvoudig kunnen voldoen aan de vereisten voor het bijhouden van toestemming en het bijwerken van hun cookiebeleid. Door Cookiebot te combineren met Google Consent Mode V2 kunnen website-eigenaren een allesomvattende benadering van privacyimplementatie aannemen, waarbij ze niet alleen voldoen aan de wettelijke vereisten, maar ook de privacy van gebruikers respecteren en tegelijkertijd waardevolle inzichten verkrijgen voor hun marketingactiviteiten. Dit zorgt voor een win-win situatie waarbij zowel de privacy van gebruikers als de zakelijke belangen van de website-eigenaren worden behartigd.

Korting op abonnementskosten van Cookiebot

Als kers op de taart kan GetForward haar gebruikers ook nog eens een mooie korting aanbieden op de abonnementskosten van Cookiebot middels onze partnerstatus. Dit is volgens GetForward dus niet alleen de meest geschikte en efficiënte manier om de websites van onze klanten up-to-date te houden, maar tevens ook een oplossing met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. 

Ben jij benieuwd of jouw cookiebanner al voldoet aan de nieuwe eisen van Google zodat je zeker weet dat jouw Ads live blijven staan of heb jij hulp nodig bij de implementatie van een correcte en naadloze cookiebanner? Neem dan nu contact met ons op en wij helpen je graag verder!

Heb je vragen over Google Consent Mode V2?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan