Google Analytics 4 instellen

Google Analytics 4 (ook wel bekend als GA4) is de nieuwste tool van Google om alle data vast te leggen over de bezoekers en hun gedrag van een website. Door middel van deze data kunnen wij als marketeers – maar ook jij als ondernemer – resultaten vergelijken, ontwikkelingen in kaart brengen,  gerichte beslissingen maken en waarheidsgetrouwe rapportages opstellen. Google Analytics 4 instellen is zelfs cruciaal geworden om data te blijven verzamelen van websitebezoekers sinds dat Universal Analytics, de voorloper van GA4, geen data meer toont in de property. Lees daarom snel verder en volg ons 10-stappenplan om Google Analytics 4 correct in te stellen!

Waarom is er GA4?

De vernieuwde privacywetgeving zoals de GDPR en CCPA laten het niet langer toe om data te verzamelen op de manier waarop Universal Analytics (de voorloper van GA4) dit doet. GA4 introduceert functies zoals gebeurtenis gebaseerde tracking en het anonimiseren van IP-adressen om privacy vriendelijker te zijn. Daarbij is het gebruikersgedrag op internet behoorlijk veranderd. Mensen gebruiken nu verschillende apparaten en platforms online, zoals mobiele apps en smart home-apparaten. 

GA4 is beter in staat om deze verschuivingen in gebruikersgedrag beter te begrijpen en te volgen. Aangezien Google Analytics Universal (UA) gestopt is met het verzamelen van gegevens is het instellen van een GA4 property cruciaal geworden om inzicht te krijgen in gebruikersgedrag. Lees daarom snel verder!

Heb je vragen over het instellen van GA4?

Neem contact met ons op!

GA4 vs UA

Google Analytics 4 is ontwikkeld om beter in te spelen op de veranderende behoeften en uitdagingen van online marketeers en websitebeheerders. Het biedt meer mogelijkheden voor gegevensanalyse, tracking van gebruikersgedrag en privacybescherming, waardoor het een krachtig instrument is voor het verkrijgen van waardevolle inzichten en het optimaliseren van online prestaties. Andere verschillen zijn:

  • GA4 is meer data-driven in de attributie, waarmee elke stap tot aan de conversie een deel van de totale conversiewaarde krijgt toegewezen. Voor UA was dit hoofdzakelijk de last-click waar de volledige conversiewaarde aan werd toegewezen.
  • Voor GA4 wordt er meer gebruikgemaakt van nauwkeurigere schattingen dan echte data. Dit zie je ook goed terug door de (kleine) verschillen van dezelfde metrics in verschillende rapporten. 
  • Er kunnen gerichtere doelgroepen worden opgesteld binnen GA4, welke tevens als segment kunnen worden vergeleken. 
  • Er zijn koppelingen mogelijk tussen GA4 en Google Ads, BigQuery, Google Merchant Center en meer.

Wil jij GA4 instellen? Volg dan onderstaand stappenplan om een GA4 property op te zetten of raadpleeg onze Ads specialisten voor een juiste implementatie.

GA4 instellen in 10 stappen

Hieronder volgt een opsomming van alle zaken die moeten worden doorlopen om op juiste en complete wijze een GA4 property op te zetten. Deze stappen kunnen tevens worden gecontroleerd in de Setup Assistant/Installatieassistent binnen Google. Stoei je ermee om zelf Google Analytics 4 in te stellen, dan kun je altijd onze Ads specialisten raadplegen. 

1. Een nieuwe property maken in Google Analytics 4

De eerste stap voor het instellen van Google Analytics 4 is uiteraard het aanmaken van een nieuwe GA4 property. Daarvoor is het goed om te weten dat je in principe één Google Analytics account hebt waar meerdere properties in kunnen zitten. Een property is simpelweg één weergave van de data van een website. Zo kan er een property zijn voor alle data, maar ook één waarin het interne verkeer is uitgesloten. Volg deze stappen om een nieuwe property aan te maken:

  1. Ga naar Google Analytics en log in op je account.
  2. Klik op “Beheerder” in het linkermenu.
  3. Ga naar het gedeelte “Property’’ en klik op “Property maken”.
  4. Selecteer “Web” voor de soort property.
  5. Voer de naam van je website in en stel de tijdzone in.
  6. Klik op “Doorgaan” en voltooi het proces om je nieuwe property aan te maken.

2. GA4 implementeren op je website

Nadat je de property hebt aangemaakt, moet je de GA4-trackingcode toevoegen aan je website. Dit kan via hardcode geïmplementeerd worden of via Google Tag Manager. 

Via Google Tag Manager

  1. Noteer de GA4-meting-ID (begint met “G-“) die aan je property is gekoppeld (deze vind je via Beheer → Gegevensstreams)
  2. Ga naar Google Tag Manager en log in op je account. Als je nog geen container hebt voor de betreffende website, maak dan een nieuwe container aan. Volg de instructies van Google Tag Manager om dit te doen.
  3. Ga naar je container en klik op “Tags” in het linker zijmenu.
  4. Klik op de knop “Nieuwe” om een nieuwe tag aan te maken.
  5. Geef je tag een naam, bijvoorbeeld “GA4 implementatie”.
  6. Klik op “Tagconfiguratie” en selecteer “Google Analytics: GA4 Configuratie” als tagtype.
  7. Configureer de GA4-tag en voer je GA4-metings-ID in het veld “Meet-ID” in.
  8. Klik op “Triggers” om triggers aan de tag toe te voegen. Meestal wil je dat de tag op alle pagina’s wordt geactiveerd, dus kies “Alle pagina’s”.
  9. Klik op “Opslaan” om de configuratie van de tag op te slaan.
  10. Klik rechtsbovenin op ‘Verzenden’ en vervolgens op ‘Publiceren’. Hiermee worden de wijzigingen live op je website toegepast.

Tot slot test je de implementatie. Gebruik de voorbeeldmodus in Google Tag Manager om te controleren of de GA4-tag correct wordt geactiveerd op je website of download de extensie ‘Google Tag Assistant’ om al je tags eenvoudig te kunnen controleren.

Via hardcode

Implementatie via hardcode doe je als volgt.

  1. Kopieer de algemene site tag code die wordt weergegeven tijdens het aanmaken van je property.
  2. Plak deze code in de headersectie van elke pagina van je website, direct vóór de sluitings-tag </head>.

Hier is een voorbeeld van hoe de trackingcode eruitziet:

<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>

<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GA_MEASUREMENT_ID”></script>

<script>

  window.dataLayer = window.dataLayer || [];

  function gtag() {

    window.dataLayer.push(arguments);

  }

  gtag(‘js’, new Date());

  gtag(‘config’, ‘GA_MEASUREMENT_ID’);

</script>

  1. Zorg ervoor dat je de GA_MEASUREMENT_ID vervangt door je eigen GA4-meet-ID.

3. Intern verkeer uitsluiten

Wanneer je Google Analytics 4 instelt, is het belangrijk om intern verkeer uit te sluiten zodat dit niet wordt meegenomen in de data. Denk hierbij aan de belangrijke IP adressen op van locaties waar mogelijk aan de website gewerkt kan worden (kantoor, thuis, werklocatie). Je kunt gemakkelijk je IP achterhalen door deze website te bezoeken op de locatie waar vaak aan de website wordt gewerkt.

Intern verkeer zal eerst gedefinieerd moeten worden voordat je het verkeer kunt uitsluiten. Volg hiervoor deze stappen:

  1. Ga naar je GA4-property.
  2. Klik op “Beheer”
  3. Klik op “Gegevensstreams”
  4. Klik op “Taginstellingen instellen” en vervolgens op ”Alles tonen”.
  5. Klik op “Intern verkeer definiëren”
  6. Klik op “Voorwaarde toevoegen” en voer het IP-adres in van je kantoor of organisatie. Kies vervolgens een naam als ”Hoofdkantoor”
  7. Sla de voorwaarde op.

Wanneer je meerdere IP’s in één voorwaarde wilt uitsluiten kun je kiezen voor ”Voorwaarde toevoegen”. Je kunt deze door op het minteken te klikken weer verwijderen.

Vervolgens zul je nog een filter aan moeten maken die het intern verkeer daadwerkelijk uitsluit. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar je GA4-property.
  2. Klik op “Beheer”
  3. Klik op “Gegevens-instellingen”
  4. Klik op “Gegevensfilters” en vervolgens op ”Filter maken”.
  5. Kies voor “Intern verkeer”
  6. Geef de filter een herkenbare naam zoals “Intern verkeer” en zet de filterstatus op ”Actief”
  7. Sla de filter op.

Nu heb je jouw intern verkeer correct uitgesloten!

4. Gegevensinstellingen aanpassen

Het is belangrijk dat de gegevensverzameling op de juiste manier wordt ingesteld zodat je enkel en zo veel mogelijk correcte data verzamelt in de property. Dit doe je heel gemakkelijk door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar Beheer → Property-instellingen → Gegevensverzameling
  2. Zet gegevensverzameling door Google Signalen aan
  3. Zet verzameling van gedetailleerde locatiegegevens en apparaatgegevens aan
  4. Bevestig de erkenning van verzameling van gebruikersgegevens

Hierna ga je terug naar property instellingen en klik je op de tab Bewaring van gegevens. Kies bij gebeurtenisgegevens → 14 maanden en klik op opslaan.

Vervolgens zet je gebruikersgegevens voor nieuwe activiteit resetten aan. Controleer tot slot in de tab Gegevensfilters of het filter voor het uitsluiten van intern verkeer op Actief staat.

5. Conversies instellen via GA4

In GA4 is het mogelijk om doelen in te stellen. Deze doelen werden voorheen ingesteld via Google Tag Manager. Doelen in GA4 kunnen betrekking hebben op verschillende acties op je website, zoals het invullen van een contactformulier, het bekijken van een bepaalde pagina, of het voltooien van een aankoop. Volg deze stappen om doelen in te stellen:

  1. Ga naar je GA4-property.
  2. Klik op “Gebeurtenissen” onder “Evenementenbeheer”.
  3. Klik op “Nieuw evenement”.
  4. Geef je doel een naam, bijvoorbeeld “Aanmelding voltooid”.
  5. Configureer de gebeurtenisparameters op basis van de actie die je wilt meten.
  6. Sla het doel op.

Voordat je begint met het inmeten van conversies in Google Analytics moet je er rekening mee houden dat GA4 niet van spaties en hoofdletters houdt. Het doel voor de bedankpagina vanuit de contactpagina noem je zowel in GTM als in GA4 bijvoorbeeld bedankpagina_contactpagina en het doel voor de bedankpagina vanuit de productpagina bedankpagina_productpagina.

Verder is het belangrijk om de conversie zo goed mogelijk af te bakenen. Als je dit niet doet, zal GA4 alle mogelijkheden als conversie markeren. Bijvoorbeeld: niet alleen het landen op een landingspagina wordt als conversie gezien, maar ook het scrollen naar beneden, het klikken op een andere link en dergelijke. De juiste manier om een bedankpagina conversie in te richten is als volgt: 

6. GA4 koppelen aan Google Ads

Om GA4 correct in te stellen als je gebruik maakt van Google Ads is het van belang dat GA4 & Google Ads aan elkaar gekoppeld worden, zodat het betaalde verkeer goed terechtkomt in GA4. Dit kan je zowel vanuit Google Ads als GA4 doen. Volg deze stappen om deze bronnen vanuit GA4 te koppelen:

  1. Ga naar je GA4-property.
  2. Klik op “Beheer” 
  3. Onder “Productkoppelingen” klik je op “Google Ads-koppelingen”.
  4. Klik op ‘’Koppelen’’.
  5. Klik op ‘’Kies Google Ads-accounts’’ en selecteer de Google Ads-accounts die je wilt koppelen.
  6. Klik op ‘’Bevestigen’’.
  7. Klik op ‘’Volgende’’. De optie ‘’Gepersonaliseerd adverteren aanzetten’’ staat standaard aan.
  8. Vouw de optie ‘’Autotagging aanzetten’’ uit om autotagging aan te zetten of om je instellingen voor autotagging ongewijzigd te laten.

Als je autotagging aanzet wanneer je een manageraccount koppelt, wordt autotagging aangezet voor alle Google Ads-accounts die rechtstreeks aan het manageraccount zijn gekoppeld.

9. Klik op ‘’Volgende’’ en controleer uw instellingen.

10. Klik op ‘’Sturen’’ om uw accounts te koppelen aan de huidige instellingen.

7. Debugger inschakelen voor Google Analytics 4

GA4 heeft een eigen Debug mode. Deze kan je op een aantal verschillende manieren activeren. De makkelijkste manier om dit te doen is door de Google Analytics Debugger extensie te downloaden en in te schakelen. Overige manieren om de debug mode te activeren zijn:

  • Zorg ervoor dat de voorbeeldmodus van Google Tag Manager is ingeschakeld op een pagina waarop je fouten opspoort. Vervolgens kun je de GA4 debug mode inschakelen
  • Verzend een debug_mode parameter samen met een gebeurtenis

Deze laatste optie, de debug_mode event parameter, gebruiken wij zelf eigenlijk helemaal niet. Dit kan er namelijk voor zorgen dat al het verkeer als debug gezien wordt. Als we al het debug verkeer uitsluiten, betekent dit dus dat we lege GA4 rapporten krijgen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

8. E-commerce tracking in Google Analytics 4 instellen

Een aantal zaken worden standaard gemeten door GA4, zoals clicks, form submit en purchases. Deze laatste houdt bij hoeveel conversies er worden gemaakt en ook wat de conversiewaarde hiervan is. Echter werkt dit niet voor alle websites hetzelfde. Aangezien de benodigde data uit de datalayer wordt gehaald en er niet voor elke website hetzelfde uit ziet, kan GA4 deze data niet altijd achterhalen. Dit kan het beste getest worden via een testtransactie. 

Mocht GA4 dit niet kunnen analyseren, moeten deze gegevens handmatig via GTM worden ingesteld. Hiervoor kan er het beste een testtransactie worden gemaakt via GTM om te zien welke variabelen uit de datalayer gekoppeld moeten worden. Als je hier zelf niet uitkomt, kun je onze specialisten raadplegen.

9. Banken uitsluiten

Nadat de E-commerce goed is ingesteld, is het belangrijk dat je het verkeer uitsluit dan van banken afkomstig is. Waarom? Dit verkeer is vrijwel altijd het gevolg van een redirect tijdens/na de betaling met bijvoorbeeld iDeal. Hoewel Google dit vaak al goed ziet als een tussenpartij, worden conversies soms toegewezen aan deze verkeersbronnen terwijl dat natuurlijk onterecht is en de conversies niet aan het juiste kanaal worden toegeschreven. Om dit te voorkomen zijn er twee lijsten die moeten worden toegevoegd als je een webshop hebt. Dit doe je als volgt:

  1. Klik in het betreffende property op Beheer
  2. Klik op gegevensstreams en klik door op Taginstellingen Instellen
  3. Klik onder instellingen op Show More en vervolgens op “Een lijst met ongewnste verwijzingen maken”
  4. Klik op “Voorwaarde toevoegen” en selecteer als zoektype Verwijzingsdomeinen komt overeen met regex
  5. Voeg onder domein de volgende twee verwijzingslijsten toe (in 2 aparte Voorwaarde regels, zoals in het voorbeeld te zien)

Lijst 1

^(sofort\.com|zendesk\.com|3dsecure-cardprocess\.de|3d-secure-code\.de|wlp-acs\.com|visa\.com|3dsecure\.bw-bank\.de|3dsecure\.deutsche-bank\.de|3dsecure\.icscards\.nl|aacsw\.3ds\.verifiedbyvisa\.com|abnamro\.nl|acs\.airplus\.com|adyen\.com|acs1\.3ds\.modirum\.com|acs2-3dsecure\.cm-cic\.com|arcot\.com|asnbank\.nl|bancontact\.girogate\.be|verifiedbyvisa\.com|bankieren\.ideal\.ing\.nl|belgium-uvp-3dsecure\.wlp-acs\.com|verifiedbyvisa\.barclays\.co\.uk|tsys\.arcot\.com|sips-atos\.com|bcr\.girogate\.be|barclays\.co\.uk|belfius\.be|belgium-3dsecure-uvg\.wlp-acs\.com|belgium-3dsecure\.wlp-acs\.com|belgium-uvj-3dsecure\.wlp-acs\.com|betalen\.rabobank\.nl|tpeweb1\.paybox\.com|secure7\.arcot\.com|bnpparibas\.com|buckaroo\.nl|checkout\.buckaroo\.nl|ideal\.handelsbanken\.nl|deref-web-02\.de|diensten\.asnbank\.nl|diensten\.regiobank\.nl|diensten\.snsbank\.nl|icepay\.eu|pay\.multisafepay\.com|ideal\.asnbank\.nl|ideal\.bunq\.nl|belgium-3ds-bxl\.wlp-acs\.com|ideal\.ing\.nl|regiobank\.nl|sparda\.wlp-acs\.com|ideal\.moneyou\.nl|shop\.app|safe\.pay\.nl|securesuite\.co\.uk|ideal\.knab\.nl|ideal\.bunq\.com|ideal\.regiobank\.nl|rabobank\.nl|ideal\.snsbank\.nl|payment-web\.omnikassa\.rabobank\.nl|r3\.girogate\.de|ideal\.triodos\.nl|ideal\.vanlanschot\.com|kbc\.be|pay\.klarna\.com|secureyou3d\.ing\.be|mollie\.com|payin3\.nl|myshopify\.com|klarna\.com|pay\.mollie\.nl|ing\.nl|ideal\.vanlanschotkempen\.com|hooks\.stripe\.com|securecode\.abnamro\.nl|payment-web\.sips-atos\.com|girogate\.be|checkout\.payin3\.nl|paypal\.com|payv2\.multisafepay\.com|cbc\.be|card\.pay\.nl|snsbank\.nl|bunq\.com|3ds\.bnpparibas\.com|3dsecure\.icicibank\.com|acs2\.swedbank\.se|acs4\.3dsecure\.no|belgium-3ds-vdm\.wlp-acs\.com|bitpay\.com|cap\.attempts\.securecode\.com|cap\.securecode.com|giropay.sparkasse-lev.de|live.adyen.com|multisafepay.com|mycardsecure.com|pay.nl|secure.curopayments.net|secure.ogone.com|secure5.arcot.com|securecode.com|securesuite.net|sicher-einkaufen.commerzbank.de|sicheres-bezahlen.bw-bank.de|sparkasse-lev.de)$

Lijst 2

3ds.bnpparibas.com|3dsecure.bw-bank.de|3dsecure-cardprocess.de|3dsecure.deutsche-bank.de|3dsecure.icicibank.com|3dsecure.icscards.nl|3d-secure.pluscard.de|abnamro.nl|acs2.swedbank.se|acs4.3dsecure.no|asnbank.nl|bancontact.girogate.be|bankieren.|belfius.be|belgium-3ds-bxl.wlp-acs.com|belgium-3ds-vdm.wlp-acs.com|belgium-3dsecure.wlp-acs.com|belgium-3ds-bxl.wlp-acs.com|belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com|belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com|ideal.ing.nl|.ing.be|belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com|belgium-3dsecure.wlp-acs.com|belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com|betalen.rabobank.nl|bitpay.com|cap.attempts.securecode.com|cap.securecode.com|checkout.buckaroo.nl|diensten.asnbank.nl|diensten.regiobank.nl|geschuetzteinkaufen.commerzbank.de|giropay.postbank.de|giropay.sparkasse-lev.de|ideal.asnbank.nl|ideal.bunq.com|ideal.bunq.nl|ideal.ing.nl|ideal.knab.nl|ideal.regiobank.nl|ideal.snsbank.nl|ideal.triodos.nl|ideal.vanlanschot.com|.kbc.be|live.adyen.com|mastercardsecurecode.sparkassen-kreditkarten.de|mollie.com|multisafepay.com|mycardsecure.com|pay.klarna.com|pay.mollie.nl|pay.multisafepay.com|pay.nl|payment-web.sips-atos.com|paypal.com|regiobank.nl|secure.curopayments.net|secure.ogone.com|secure5.arcot.com|securecode.abnamro.nl|securecode.com|securesuite.co.uk|securesuite.net|secureyou3d.ing.be|sicher-einkaufen.commerzbank.de|sicheres-bezahlen.bw-bank.de|snsbank.nl|sofort.com|sparkasse-lev.de|tsys.arcot.com

Als je klaar bent, dient het er als volgt uit te zien:

10. Cross Domain Tracking

Cross Domain Tracking instellen is nodig wanneer er meerdere datastreams in één GA4 property aanwezig zijn. Volg onderstaande stappen om dit in Google Analytics 4 in te stellen:

  1. Klik in ‘’Beheer’’ onder ‘’Verzameling en wijziging van gegevens’’ op ‘’Gegevensstreams’’.
  2. Klik op ‘’Web’’ en daarna op een ‘’Webgegevensstream’’.
  3. Klik in de webstreamgegevens op ‘’Taginstellingen instellen’’ (onderaan).
  4. Klik in het gedeelte ‘’Instellingen’’ op ‘’Domeinen instellen’’.
  5. Als je dezelfde Google-tag gebruikt voor verschillende domeinen, worden deze automatisch gevonden en getoond in het gedeelte ‘’Aanbevelingen’’. Klik op ‘’Toevoegen’’ om een aanbeveling te accepteren.
  6. Als je handmatig een domein wilt toevoegen, klik je op ‘’Voorwaarde toevoegen’’ onder ‘’Domeinen opnemen die overeenkomen met de volgende voorwaarden:’’
  7. Kies een zoektype.
  8. Vul onder ‘’Domein’’ de ID in van het domein dat je wilt koppelen (bijvoorbeeld example.com).
  9. Voeg elk domein toe dat je wilt opnemen in de tracking.
  10. Voorwaarden worden geëvalueerd met OF-logica.
  11. Klik op Opslaan.

Nu je alle stappen doorlopen hebt om Google Analytics 4 in te stellen, is het goed om je werk te controleren. Dit doe je door de Setup Assistant vanuit GA4, als via deze link.

Hulp nodig bij implementatie?

Google Analytics 4 instellen en het begrijpen van de gegevens die het genereert, zal je helpen om weloverwogen beslissingen te nemen om je marketingdoelstellingen te behalen en de prestaties van je website of app te verbeteren. Blijf experimenteren en leren om het meeste uit deze krachtige analysetool te halen. Wil je Google analytics 4 instellen en kun je wel wat hulp gebruiken bij het inzetten en instellen van GA4? Laat het ons weten! Onze specialisten staan klaar om je te helpen.

Heb je vragen over het instellen van GA4?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan