B2B contentmarketing
Dagelijks worden er grote hoeveelheden digitale content bedacht, gemaakt en gedeeld. Ook vanuit de markt is er steeds meer behoefte aan waardevolle content. Zowel in de B2B als B2C markt. Opvallend is dat in de B2B markt weinig met deze toenemende vraag wordt gedaan. Daarom is het voor B2B bedrijven zeer interessant om te investeren in B2B contentmarketing. Wil jij B2B contentmarketing uitbesteden? Onze specialisten helpen je graag bij het bedenken, maken en delen van waardevolle content die jouw doelgroep aanspreekt, aan jouw merk bindt én meer laat converteren.
Heb je een ijzersterke contentstrategie nodig? Neem contact met ons op!
Wat is B2B contentmarketing?
B2B contentmarketing is het bedenken, maken en delen van waardevolle content die bedoeld is om in te spelen op de informatiebehoefte van een zakelijke doelgroep. Het investeren in contentmarketing is een duurzame vorm van B2B marketing. Het is bovendien het belangrijkste deel van zoekmachine optimalisatie. Dit omdat de klantreis van inkopers vaak begint bij het inwinnen van relevante informatie via zoekmachines. Zoekmachines zijn in de basis ingericht op het beantwoorden van vragen. Dus als jij content maakt en deelt op jouw website waarin antwoord wordt gegeven op mogelijke vragen die jouw doelgroep zou kunnen stellen, zal jouw website hoger in deze resultaten verschijnen. Relevantie speelt in B2B contentmarketing dus een grote rol. Door relevante content te delen wordt er inhoudelijk een connectie gemaakt tussen merk en doelgroep, waardoor uiteindelijk de transactie eenvoudiger dichterbij komt.
Wat zijn de voordelen van B2B contentmarketing?
B2B contentmarketing leent zich voor diverse doeleinden. Zo kun je contentmarketing inzetten voor meer online zichtbaarheid (dit is het meest behaalde doel), branding of voor leadgeneratie. Het biedt voordelen voor zowel de korte als de lange termijn. Een groot voordeel van contentmarketing is dat het een investering is waar je lang de vruchten van plukt. Zo kan een geplaatste blog jaren later nog nieuwe bezoekers en extra leads opleveren. Ook kan B2B contentmarketing via meerdere kanalen ingezet worden. Zowel via zoekmachines als via sociale mediakanalen en ook voor online adverteren kan de gecreëerde B2B content verder benut worden. Met het delen van inhoudelijk sterke content kun je als merk ook autoriteit opbouwen, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan het opbouwen van nieuwe klantrelaties.
Zelf aan de slag gaan met zakelijke contentmarketing
Wil je zelf aan de slag gaan met zakelijke contentmarketing? Dan is het verstandig om eerst een B2B online marketing strategie te bepalen en vanuit deze strategie stap voor stap te werk te gaan. Hierbij zou je het onderstaande stappenplan kunnen aanhouden:
- Doelstellingen bepalen
Allereerst is het belangrijk om het doel van de content te bepalen. Wil je merkbekendheid opbouwen, meer interactie met de doelgroep creëren of meer leads genereren? Op basis van het doel kun je passende uitingen maken die het gewenste resultaat opleveren.
- Doelgroep bepalen
Als je weet waarom je contentmarketing gaat inzetten is de volgende stap om inzichtelijk te maken voor wie de content bedoeld is. Hierbij is het handig om een buyer persona te maken. Zo kun je je als bedrijf beter inleven in de wensen en behoeften van de doelgroep op het gebied van B2B content en kun je hier beter op inspelen.
- Onderwerpen en thema’s bepalen
Op basis van de behoeften van jouw doelgroep is de volgende stap om de onderwerpen die je wil behandelen met de content te bepalen. Ook bepaal je een thema zodat alle uitingen een eenheid vormen en content in dit thema geassocieerd worden met jouw merk. Dit draagt bij aan branding.
- Content planning maken
De vierde stap is het maken van een contentplanning. Bij B2B contentmarketing is zowel relevantie als consistentie erg belangrijk om effectief te zijn. Maak daarom een contentplanning en bepaal op welke momenten en op welke kanalen bepaalde zakelijke content wordt gedeeld.
- Content maken en uitrollen
Wanneer je klaar bent met de eerste vier stappen is het tijd om de strategie uit te rollen, de content te creëren en vervolgens te delen.
- Resultaten meten en evalueren
Het is verstandig om maandelijks de resultaten van jouw uitingen te meten. Op sociale media kun je eenvoudig statistieken bekijken, voor de website kun je de resultaten analyseren door te kijken naar de stijging in organisch verkeer.
- Content optimaliseren
Aan de hand van de behaalde resultaten kun je de content gaan optimaliseren. Zo wordt jouw contentmarketing steeds relevanter voor jouw doelgroep en kunnen er betere resultaten behaald worden.
Wil je meer weten over B2B contentmarketing? Neem dan contact op voor meer informatie!
B2B contentmarketing uitbesteden
Veel bedrijven vinden B2B contentmarketing een uitdaging. Het is een tijdrovende klus om consistent waardevolle content te maken en te delen. Zo geldt voor B2B contentmarketing ook een bepaalde mate van synergie, waarbij de hoeveelheid content die naar elkaar verwijst een positieve bijdrage levert aan de vindbaarheid van de content. Onze specialisten ontzorgen je graag van de inspanningen voor B2B contentmarketing. Zo kun jij je volledig focussen op andere werkzaamheden. Neem contact op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf.
GetForward als strategisch partner
Als online marketingbureau kunnen wij naast operationeel niveau ook veel voor je website betekenen op strategisch niveau. Met onze kennis en ervaring zijn wij in staat om een vooruitstrevende B2B online marketing strategie op maat uit te denken waarmee jij een unieke positie inneemt die jou online onderscheidt van concurrenten. Met een schuin oog op de concurrentie en de huidige trends denken wij altijd twee stappen vooruit. Voor je het weet vlieg je de concurrentie voorbij! Ook voor het uitdenken van een vooruitstrevende advertising strategie of een contentstrategie zijn wij de partij die je zoekt. Ben jij klaar om vooruit te gaan en razendsnel online te groeien? Kies van voor GetForward als strategisch partner!
Ben je benieuwd hoe jij maximale waarde kan creëren met het gebruik van online marketing? Neem dan contact met ons op.