In dit artikel

Contentplanning

Content is er in allerlei vormen en maten. Maak jij blogs, video’s of infographics? Of deel jij webinars en nieuwsbrieven met jouw doelgroep? En dan de vraag wanneer deel je wat? In deze blog lees je alles wat je moet weten over contentplanning.

Wat is contentplanning?

Een contentplanning is een overzicht van alle content die jij deelt met jouw doelgroep. Contentplanning is onderdeel van jouw content marketing strategie. Content marketing is het bieden van nuttige informatie waar jouw doelgroep naar zoekt. Deze informatie houdt verband met de aanschaf of het gebruik van jouw product of dienst. Biedt interessante content om jouw doelgroep aan te trekken en te binden. Een duidelijke contentplanning helpt bij het bedenken van interessante onderwerpen. En houdt altijd jouw content up-to-date.

Waarom een contentplanning maken?

Vergroot jouw online zichtbaarheid met een content plan. Het maken van een contentplanning zorgt voor veel tijdbesparing. Nieuwe content creëren is vaak moeilijker dan gedacht. Elke keer wil je jouw doelgroep weer verassen met originele en interessante content. Met een planning zorg je ervoor dat je nooit meer last-minute content stress hebt. En speel je makkelijker in op actuele ontwikkelingen. Ook zorg je voor structuur met een contentplanning.

Contentplanning in 3 stappen:

Een contentplanning zorgt voor structuur en tijdsbesparing, maar hoe maak je een contentplanning? De stappen worden hieronder uitgelegd.

1. Contentstrategie

Jouw contentplanning is onderdeel van jouw content strategie. Met een duidelijke content strategie maak je waardevolle content voor jouw doelgroep. En met de contentplanning zorg je dat het op het juiste moment bij jouw doelgroep terecht komt. Bepaal jouw contentstrategie met de onderstaande onderdelen:

Doel

De doelgroep is ontzettend belangrijk voor jouw contentstrategie. Enkel door te richten op de juiste doelgroep behaal jij jouw doel. Onderzoek de informatiebehoefte van jouw doelgroep om waardevolle content te creëren. En schrijf over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep. Maak een buyer persona of onderzoek de buyer journey om een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep. Bedenk in welke fase jouw doelgroep zich bevindt, zodat je hier op de juiste manier kunt inspelen.

Er zijn verschillende fases waar jouw doelgroep zich in kan bevinden:

  1. Awareness: De beginfase van de customer journey. In deze fase wordt de prospect bewust van zijn probleem en jouw oplossing. In deze fase is het belangrijk om te triggeren om over te gaan tot de volgende fase.
  2. Consideration: In de volgende fase gaat de prospect zich verder oriënteren. Ze gaan opzoek naar meer informatie en de verschillende opties met elkaar afwegen.
  3. Decision: Vervolgens gaat de prospect over tot aankoop. Zorg voor een geoptimaliseerd en snel aankoopproces.
  4. Service: Na de aankoop houdt de customer journey niet op. Wil je jouw klanten binden? Dan is dit een van de belangrijkste fases. Zorg voor online engagement om jouw nieuwe klant te binden.
  5. Loyalty: Met deze fase zorg je voor een versnelde journey bij bestaande klanten. Een goede relatie laat de klant de consideration fase overslaan.   
        

Weet jij precies wie jouw doelgroep is? Bepaal in het volgende onderdeel welke middelen en kanalen jouw doelgroep bereik

Middelen/kanalen

Heb je bedacht wie je wanneer wil bereiken? Kies dan voor het middel en het kanaal dat ervoor zorgt dat jouw doel wordt behaald. Bekijk in de afbeelding hierboven welke middelen en kanalen in welke fase je het beste inzet. Dit verschilt altijd per doel en doelgroep. Doe zelf onderzoek naar welke middelen en kanalen het beste werken voor jouw bedrijf. En welke tone of voice het beste past bij de gebruikte social mediakanalen.

Heb jij onderzocht waar jouw jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken? Een aantal voorbeelden van kanalen zijn:

  • Social media (Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, etc)
  • Eigen website
  • Blogwebsites van derde partij
  • Forums

Zoals al eerder besproken is content er in alle soorten en maten. Hieronder een aantal soorten content:

  • Foto
  • Video
  • Infographic
  • Blog
  • Podcast
  • Presentatie
  • Whitepaper
  • Nieuwsbrief
  • Case studie
  • Webinar

Heb jij de juiste combinatie gevonden om jouw doelgroep te bereiken? Dan kun je verder gaan naar het volgende onderdeel.

Meten is weten

Het is belangrijk om te meten wat de ROI (return on investment) van jouw contentstrategie is. Stel jouw contentstrategie bij of scherp het aan door te meten. Er zijn verschillende manier om jouw succes te meten. Bijvoorbeeld:

  • Verkeer per kanaal: Bekijk via welke kanalen bezoekers op jouw website terecht komen.
  • Leads: Meet het aantal bezoekers dat gegevens achterlaat. En bedenk hoe je meer leads kunt genereren.
  • Conversie: Bekijk het aantal bezoekers dat uiteindelijk overgaat tot aankoop. En vergelijk dit bijvoorbeeld met van welk kanaal ze komen.

2.     Concurrentieanalyse

Bekijk vervolgens wat jouw concurrenten doen. Breng in kaart welke middelen en kanalen zij gebruiken. Onderzoek op welke posts zij de meeste engagement hebben. En bekijk via welke kanalen de meeste bezoekers komen. Gebruik deze informatie om jouw contentstrategie aan te scherpen. En bedenk hoe jij je kan onderscheiden van de concurrent. Op welke manier ga jij de doelgroep meer waarde bieden dan de concurrent?

3.     Begin met plannen

Nu weet je via welke kanalen jij jouw doelgroep gaat bereiken. En welke content het meeste aanspreekt. Nu gaan we in een aantal stappen beginnen met het content plan.

1)     Frequentie

Er zijn vele onderzoeken gedaan naar de beste post frequentie voor Social Media. Gebruik deze onderzoeken om jouw planning in te richten. Bepaal hoe vaak je per week gaat posten op de verschillende kanalen. Meet achteraf op welke dag en tijd je de meeste engagement krijgt. En pas hier jouw planning op aan.

2)     Thema’s

Bedenk een aantal thema’s waarmee jij jouw doelgroep triggert. Onderzoek de belangrijkste onderwerpen om jouw doelgroep aan te trekken. Met vaste thema’s wordt het gemakkelijker om nieuwe content te bedenken. Post je de verschillende thema’s steeds op dezelfde dag? Dan gaan jouw volgers er zelfs naar uit kijken. Mensen houden van structuur. Het biedt overzicht en geeft zekerheid.

Post bijvoorbeeld elke maandag ‘de tip van de week’. En elke woensdag een quote of DIY. Koppel deze posts aan een blog die je plaatst op de website. Hierdoor krijg je meer bezoekers op de website!

Maak gebruik van een feestdagen en andere bijzondere momenten om met je content op in te haken. Hierdoor hou jij jouw content actueel en speel je in op de actualiteit. Er zijn verschillende inhaakkalenders online beschikbaar. Hierdoor hoef jij nooit een dag te missen.

3)     Contentplanning

Heb je het overkoepelende plaatje voor je? Weet je wanneer welke soort content live moet gaan? Dan kun je verder met de details. De echte contentplanning is de detailweergave van jouw thematische kalender. Plan de inhoud van de content. Welke tekst en afbeeldingen ga je gebruiken?

Maak gemakkelijk in Excel of Word een planning. Plaats aan de verticale as de data en aan de horizontale as de verschillende kanalen. Of laat de planning eruitzien als een echte kalender. Gebruik kleurtjes om overzicht te houden. En voeg reacties toe om meer details te weergeven.

Bekijk hieronder een voorbeeld content kalender:


4) Tools

Om het plannen van online content makkelijker te maken zijn er verschillende tools op de markt. Maak gemakkelijk een planning met deze tools. En gebruik geavanceerde diensten als het automatisch laten posten van content. Hieronder bespreken we een aantal tools met de voor- en nadelen.

Google Calendar


Een gratis tool te gebruiken voor contentplanning is Google Calendar. Deze handige tool is gemakkelijk in gebruik door het herkenbare overzicht van een agenda. Daarnaast is het makkelijk toe te voegen aan verschillende google accounts. Hierdoor kun je gemakkelijk de kalender delen met een team.

Voordelen

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Koppelen aan Gmail account
  • Oneindig aantal teamleden toevoegen
  • Inrichten zoals je zelf wilt


Nadelen

  • Geen template beschikbaar
  • Geen directe publicatie mogelijk

Google Sheets


Een andere tool van Google is Google Sheets. Ook deze handige tool gebruik je gratis met een oneindig aantal teamleden. Maak in de spreadsheet jouw eigen contentkalender. Of zoek een template die je downloadt.

Voordelen

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Koppelen aan Gmail account
  • Oneindig aantal teamleden toevoegen
  • Inrichten zoals je zelf wilt


Nadelen

  • Kost veel tijd om in te richten
  • Geen directe publicatie mogelijk

Contentkalender

Contentkalender is een tool speciaal voor contentplanning. Plan projecten en communicaties met contentkalender. Analyseer hoe jouw planning verloopt en waar verbeterpunten liggen.

Voordelen

  • Overzichtelijk
  • Analyseert werkproces
  • Handig voor teams


Nadelen

  • Prijs kan snel oplopen
  • Kost veel tijd om in te richten


Asana

Dit is de tool voor projecten met meerdere teamleden. Met Asana plan je gemakkelijk content. Wijs taken aan per project. En houdt elkaar op de hoogte door het toevoegen van opmerkingen en reacties.

Voordelen

  • Gebruiksvriendelijk
  • Handig voor grotere teams
  • Synchroniseer met je agenda

Nadelen

  • Kost veel tijd om in te richten
  • Je raakt snel het overzicht kwijt

Voor Social Media zijn er een aantal handige planningstools. Koppel deze tool aan jouw Social Media pagina. Plaatst automatisch content op verschillende pagina’s. En voorkom een content gat.

Hootsuite


Manage al jouw social media op een plek met Hootsuite. Creëer en plan al jouw posts. Krijg overzicht van alle kanalen en bekijk berichten.

Voordelen

  • Uitgebreide functies
  • Ondersteund meeste sociale netwerken
  • Biedt uitgebreide metrics


Nadelen

  • Dure tool
  • Moeilijk om overzicht te houden met de vele functies
  • Standaard rapporten bieden weinig informatie

Coosto

Een vergelijkbare tool met Hootsuite is Coosto. Ook Coosto is een handige tool voor het plannen van social media posts. Daarnaast heeft Coosto ook een grote webcare functie. Met deze functie reageer je gemakkelijk op berichten vanuit social kanalen.

Voordelen

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Duidelijk dashboard
  • Ondersteund meeste sociale netwerken

Nadelen

  • Hoge instapprijs
  • Kost tijd om alle functies te leren kennen