SEA trends 2024

Als je een marketeer bent die op de hoogte wil blijven van de nieuwste ontwikkelingen, ben je hier aan het juiste adres. In de online marketingwereld is verandering eigenlijk het enige constante. De spelregels veranderen continu en het is tijd om vooruit te kijken. Daarom hebben we voor jou de vijf meest impactvolle SEA trends van 2024 op een rijtje gezet.

Heb je vragen over SEA in 2024?

Neem contact met ons op!

First Things First: Vaarwel Third Party Cookies

We trappen af met misschien wel de meest besproken verandering in de digitale wereld: het einde van third party cookies. Vanaf 2024 is het gedaan met het volgen van individuen over verschillende websites heen. 

Wat betekent dit voor adverteerders? Hogere advertentiekosten en een heroverweging van strategieën liggen in het verschiet. Maar wees niet getreurd! Contextuele advertenties komen op de voorgrond als alternatief voor gepersonaliseerd targeten. Privacybewustzijn neemt toe, dus transparantie is key. Met first party data als nieuwe standaard, ben je klaar voor de toekomst.

First Party Cookies VS Third Party Cookies

SEA Trend 2: De SERP in een nieuw jasje

Google blijft innoveren om de gebruikerservaring te verbeteren. Met de integratie van generative AI worden niet alleen zoektermen, maar ook de context en intentie van zoekopdrachten geanalyseerd. 

Dit resulteert in meer menselijke zoekresultaten, waarbij gebruikers direct antwoorden krijgen op hun vragen. Als marketeer betekent dit meer focus op relevante content die inspeelt op de bredere context van zoekopdrachten.

SEA Trend 3: Korte video’s winnen steeds meer terrein

Schermverslaving? Laten we het houden op een liefde voor korte video’s! Met de stijgende schermtijd van gebruikers worden korte video’s steeds belangrijker in SEA campagnes. Als adverteerder is het dus cruciaal om impactvolle videocontent te gebruiken die de betrokkenheid vergroot en de aandacht van je doelgroep vasthoudt. Kort maar krachtig, daar draait het om!

SEA Trend 4: Minder gebruik van traditionele zoekmachines door AI

De opkomst van AI Chatbots zoals ChatGPT en Google Bard zet het traditionele zoekgedrag op zijn kop. Gebruikers geven steeds vaker de voorkeur aan natuurlijke conversaties met deze slimme bots. Hierdoor verschuift het zoekgedrag naar deze gespreks platformen, weg van traditionele zoekmachines. Als adverteerder is het essentieel om deze verschuiving te omarmen en aanwezig te zijn waar je klanten zijn. Zichtbaarheid is immers alles!

SEA Trend 5: Nauwkeurige targeting dankzij Demand Gen

Last but not least, Demand Gen. Deze AI-gestuurde evolutie van Discovery Ads biedt krachtige video- en targetingmogelijkheden. Met visueel verbluffende content kun je je doelgroep bereiken binnen YouTube en sociale media. Als marketeer is het tijd om hoogwaardige, visuele content te creëren die opvalt en aanzet tot actie.

Een van de meest opwindende aspecten van Demand Gen is de focus op targeting. Met geavanceerde AI-technologieën kan je je advertenties nauwkeurig afstemmen op specifieke doelgroepen op basis van demografische gegevens, interesses, gedrag en meer. 

Dit betekent dat je advertenties precies worden weergegeven aan de mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, wat resulteert in een hogere betrokkenheid en conversies.

Klaar voor de toekomst van SEA in 2024? Met deze vijf trends in je achterhoofd ben je helemaal up-to-date en klaar om te schitteren in het digitale landschap.

Hulp nodig bij online adverteren? Wij staan voor je klaar

Loop je te stoeien met deze SEA trends in 2024 en kun je wel een beetje hulp gebruiken? Dat komt mooi uit! Onze specialisten staan klaar om je te helpen met online adverteren in 2024. Of dit nu op het gebied van Bing Ads, Google Ads, Shopping Ads, Display Ads of op strategische basis is: wij stellen jouw wensen en doelstellingen voorop en zullen jouw doelgroep als een magneet naar de website trekken. Voor je het weet vlieg je de concurrentie voorbij! Je kunt ook een gratis SEA scan aanvragen, waarbij onze specialisten jouw advertentie-account doorlopen en gericht advies geven over de inrichting van jouw account en advertenties.

Klaar om vooruit te gaan? Neem dan eens contact op!

Heb je vragen over SEA in 2024?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan