Technische SEO analyse uitvoeren op je website

Wil jij je website op een SEO technische manier verbeteren? Lees dan vooral snel verder! Tijdens het lezen van dit artikel weet jij wat technische SEO precies is, hoe je een technische SEO analyse goed uitvoert en welke tools daarbij nodig zijn. Ontdek alles over dit belangrijke onderdeel van SEO en leer technische verbeterpunten in kaart te brengen met als doel je website te verbeteren en meer organisch verkeer te genereren!

Heb je vragen over het uitvoeren van een technische SEO analyse?

Neem contact met ons op!

Waarom een technische SEO analyse meer verkeer kan genereren

Technische SEO zorgt, naast de on-page en autoriteit, ervoor dat je hoger positioneert op de zoekmachine. Dit heeft te maken dat hoe meer je deze SEO pijler optimaliseert en Google gemakkelijker door je website kunt navigeren, hoe hoger de zoekmachine jouw website zal beoordelen. 

Door een SEO technische analyse uit te voeren op de website, zul je mogelijk pijnpunten vinden die het crawlbudget verlagen. Denk aan: staan de interne links goed, zijn er breadcrumbs aanwezig en is er geen duplicate content aanwezig? 

Niet alleen voor de beoordeling van de zoekmachine is een SEO technische analyse uitvoeren op je website belangrijk, maar ook voor de bezoekers. Zijn er technische aspecten niet in orde? Dan is de kans groter dat een bezoeker sneller afhaakt op je website. Ook dit heeft gevolgen op je positie in Google, wat vervolgens weer gevolgen heeft voor het aantal verkeer dat je genereert op de website. Hoe hoger de positie op Google bij de relevante zoekwoorden, hoe meer verkeer je op je website zult genereren. 

Belangrijke punten van een SEO technische analyse

Met een technische SEO analyse bekijk je dus de pijnpunten van je website die ervoor zorgen dat je website minder goed rankt bij Google dan die zou kunnen doen. 

Er zijn een aantal punten waar je onder andere naar kijkt bij een technische SEO analyse:

  • Laadsnelheid 
  • Crawlbudget
  • Indexeerbaarheid
  • Mobiele bruikbaarheid

De betekenis van deze SEO technische begrippen lees je hieronder:

Laadsnelheid 

De betekenis van de laadsnelheid geeft het woord al aan, hierin bekijk je hoe snel de pagina’s en de website in het algemeen geladen wordt. Als deze in een laag tempo worden geladen, zal Google je website lager beoordelen dan wanneer deze snel geladen worden. Dit maakt het een belangrijk begrip voor een technische SEO analyse.

Crawlbudget

Crawlbudget is een enorm belangrijk onderdeel van de technische SEO analyse. Crawlen is het proces van het doorzoeken(lezen) van een website door een spiderbot of robot, meestal door een zoekmachine. Het crawlbudget voor de website is de hoeveelheid pagina’s die een zoekmachine op de website crawled, voordat de crawler de website verlaat. De hoeveelheid pagina’s dat een zoekmachine crawled is afhankelijk van de grootte van de website, de snelheid van de website en het aantal links die naar de website leiden. 

Het is belangrijk dat de crawler het crawlbudget zo efficiënt mogelijk kan gebruiken. Als je tijdens de technische SEO analyse veel duplicate content, redirects of overige overbodige pagina’s tegenkomt, zullen deze een negatieve invloed hebben op het aantal relevante URL’s dat de crawler kan bereiken. Google crawlt nooit in één keer je volledige website.

Indexeerbaarheid

Indexeren betekent het verzamelen van informatie die op webpagina’s aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. Kortom, het vertonen van pagina’s in de database (index) van Google. Pagina’s die geïndexeerd mogen worden noemen we indexeerbaar. 

Wanneer crawlers indexeerbare URL’s tegenkomen wordt de URL doorgegeven aan de Google Index. De Index analyseert de content op de webpagina en probeert zo om de content op de webpagina te begrijpen en te ordenen om deze vervolgens te tonen bij relevante zoekopdrachten. 

Daarom is het belangrijk om tijdens de technische SEO analyse erachter te komen of er pagina’s niet-indexeerbaar zijn maar wel indexeerbaar moeten zijn of andersom. 

Mobiele bruikbaarheid

Naast de snelheid is het belangrijk om bij de technische SEO analyse te kijken naar de mobiele bruikbaarheid van de website. Bruikbaarheid richt zich op de functionaliteiten van de website op een mobiel apparaat. Dit gaat hand in hand met de mobielvriendelijkheid van een mobiele website.

Naast de bovengenoemde zijn nog veel meer aspecten die je tijdens je technische SEO analyse na moet lopen, zodat Google jouw website goed kan scannen en hoog beoordeelt. Denk bijvoorbeeld aan de juiste canonical tags, robots.txt bestand en of de XML sitemap goed is geïmplementeerd. 

Handige technische SEO tools voor jouw website!

Om de technische SEO analyse goed uit te kunnen voeren, zijn er handige technische SEO tools die je kunnen helpen. 

  • Screaming Frog; Crawlt je website en geeft de technische fouten op je website weer.
  • Google PageSpeed Insights & GTMetrix; Test de snelheid van je website en welke pagina’s niet goed genoeg laden.
  • Google Rich Results Test; wat voor structured data is gemarkeerd op een pagina van je website, breadcrumbs en FAQ’s bijvoorbeeld. 
  • Google Search Console; Geeft je website een score en inzicht voor verbeteringen van je website

Daarnaast zijn er nog talloze andere tools en extensies die jou kunnen helpen bij de technische SEO analyse. Naar alle waarschijnlijkheid zullen er ook nieuwe bij komen, daarom is het goed om de SEO trends van 2024 goed te blijven volgen. 

Technische SEO analyse laten uitvoeren door GetForward

Heb je hulp nodig voor het uitvoeren van een technische SEO analyse? Dan ben je bij GetForward op de juiste plek! Met onze SEO specialisten kunnen wij de achterkant van je website qua techniek verder optimaliseren en ongekende groei voor jouw bedrijf in de online marketingwereld laten maken!

Naast technische SEO willen wij met de andere twee SEO pijlers on-page en autoriteit via linkbuilding ervoor zorgen om het maximale aantal bezoekers voor jouw website te genereren. Met On-page optimaliseren wij pagina’s voor specifieke zoekwoorden om hoger te scoren in de zoekresultaten en met linkbuilding creëren wij wegen die de bezoeker naar je website leidt en hierdoor je autoriteit versterkt. 

Nog niet helemaal overtuigd? Je kunt ook eerst een SEO-scan gratis bij ons aanvragen! We zijn ervan overtuigd dat we je kunnen overtuigen met onze resultaatgerichte en transparante aanpak. Met onze op maat gemaakte diensten investeer je in eerlijke marketing en zal je razendsnel de concurrentie voorbij streven! Spreken we elkaar binnenkort?

Heb je vragen over het uitvoeren van een technische SEO analyse?

Neem contact met ons op!

SEO scan

SEO scan

SEO scan