4 tips voor Amazon ads

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het definitief, Amazon komt naar Nederland. Dat betekent Amazon ads! Voorheen kon je op de Nederlandse url van Amazon alleen nog maar terecht voor boeken, maar dit is nu veranderd. Dit geeft verkopers een nieuw saleskanaal voor de verkoop van boeken, laptops, televisies, kleding en nog veel meer. Wij geven in dit blog een viertal tips over hoe jij je Amazon campagnes maximaal kan laten presteren.

1. Zorg voor goede reviews voor je begint met Amazon ads

Het klink misschien raar, maar zorg dat je eerst een aantal organische verkopen hebt gehad via Amazon voordat je begint met Amazon ads. Voordat een consument tot aankoop van een product overgaat neemt hij of zij een aantal factoren in overweging. Dit zijn onder andere de prijs, beschrijving en de foto’s van het product. Maar uiteindelijk kunnen goede reviews de doorslag geven voor de uiteindelijke koop van het product. Zo’n 84 procent van de kopers op internet geeft aan dat zij online reviews net zo betrouwbaar vinden als persoonlijke reviews.

Binnen Amazon kan je op twee verschillende manieren reviews scoren, namelijk als bedrijf en op het product dat je verkoopt. Het hebben van goede bedrijfsreview geeft je organische rankings een kleine lift, nog een goede reden om goede reviews te verzamelen. Je kan de reviews van de verkopers zien door in de product listing op de naam van de verkoper te klikken.

Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen voor jouw als verkoper of voor je producten. Zo kan je een aantal follow up mails sturen naar je klanten, om ze om een review te vragen. Ook kan je er aan denken om een briefje bij je order te doen en daarmee om een review vragen. Daarbij kan je aan je vrienden en kennissen vragen of zij een product van je willen kopen en hen een review te laten schrijven.

2. Bekijk regelmatig je zoektermenrapport

Net als in Google Ads kan je met Amazon ads ook je zoektermenrapport bekijken. In dit rapport kan je zien op welke zoektermen je vertoond bent. In dit rapport vind je onder andere de volgende variabelen:

  • Zoekterm
  • Targeting
  • Impressies
  • Klikken
  • Kosten per klik
  • Ad Spend
  • Conversies en conversiewaarde

Als gebruiker van Amazon is het van belang om regelmatig je zoektermenrapport te openen en door te spitten. Op deze manier kom je achter welke zoektermen er wel en welke zoektermen er niet goed converteren. Zoektermen die niet goed converteren die kan je toevoegen als negatief zoekwoord zodat je hier niet meer op vertoond wordt. Zoekwoorden die veel waarde opleveren, daar kan je de maximale kosten per klik van verhogen om zo nog meer conversies binnen te halen. Houd er rekening mee dat je de timerange op een voldoende lange termijn zet, zodat je gaat optimaliseren over voldoende data.

3. Kies je juiste targeting type

Wanneer je kiest voor gesponsorde producten kan je bij het instellen van je campagnes kan je kiezen voor twee verschillende soorten targeting. Je kan kiezen voor automatische targeting en voor handmatige targeting. Beide targeting types hebben zijn voor- en nadelen.

Amazon targeting
  • Automatische targeting: Bij het instellen van automatische targeting kiest Amazon automatisch op basis van de producteigenschappen van jouw product aan welke zoektermen je product gekoppeld wordt. Bij het kiezen van deze vorm van targeting is het dus van belang om je zoektermenrapport (tip 2) goed in de gaten te houden. Het voordeel van deze manier van targeting is dat je zelf niet de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, hoeft in te vullen. Echter is het nadeel dat Amazon zelf de kosten per klik bepaalt. Daardoor heb je zelf minder controle over je campagne
  • Handmatige targeting: Bij het handmatig instellen van je gesponsorde producten campagne kies je zelf de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Net als in Google Ads heb je verschillende matchtypes waar je uit kan kiezen. Het voordeel van deze manier van targetten is dat je zelf in de hand hebt op welke zoekwoorden je gevonden wordt en wat je kosten per klik zijn. Houd er wel rekening mee dat je de juiste zoekwoorden kiest. Net als in Google Ads kan je een zoekwoordenonderzoek doen. Houd er wel rekening mee dat dit tijdsintensief kan zijn en dat de zoekvolumes in Nederland momenteel nog erg laag zijn.

Ben je in tijdsnood dan is het kiezen voor automatische targeting een goede optie. Heb je meer tijd, dan is het kiezen voor handmatige targeting wellicht een betere keuze. Wij zouden adviseren om met beiden aan de slag te gaan en te kijken welke vorm van targeting de beste resultaten haalt.

4. Blijf op de hoogte van veranderingen op Amazon

Ben je bekend met Google Ads, dan weet je veranderingen zich snel achter elkaar opvolgen. Dit is bij Amazon ads niet anders. Een aantal belangrijke veranderingen die de afgelopen jaren in het adverteren bij Amazon zijn doorgevoerd zijn:

  • Amazond Brand Analytics: Met deze tool kan je als “brand owner” veel inzichten krijgen over verschillende variabelen als leeftijd en geslacht van de kopers.
  • Dropship Automation: Met het gebruik maken van Dropship automation maak je je dropshipping proces eenvoudiger.
  • Amazon Dashboard: De afgelopen jaren heeft Amazon het dashboard meerdere malen aangepast en verbeterd. Er zit nog veel verbetering in de dashboarding van Amazon dus wij verwachten hier de komende jaren nog heel wat verandering in.

Verder kunnen wij iedereen die gaat adverteren op Amazon aanraden om een Amazon certificaat te halen. Op deze manier kan je snel kennis vergaren over hoe het adverteren op Amazon werkt.

Conclusie

We hebben je in dit blog een viertal tips gegeven over hoe je het beste kan adverteren op Amazon. Wanneer je gaat adverteren op Amazon is het van belang dat je beschikt over de juiste kennis en dat je continue bezig blijft met het optimaliseren van je campagnes om zo het maximale rendement te behalen uit je campagnes. Wil je eens een keer geheel vrijblijvend sparren over je Amazon campagnes of advies inwinnen over het adverteren op Amazon? We hebben altijd een kop koffie klaar staan voor je!

4 tips voor Amazon ads

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu is het definitief, Amazon komt naar Nederland. Dat betekent Amazon ads! Voorheen kon je op de Nederlandse url van Amazon alleen nog maar terecht voor boeken, maar dit is

Read More »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je vragen over mijn artikel, online marketing of iets anders? Ik help je graag!

Deel deze post met je netwerk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe kunnen wij je helpen?

Sea specialist

Contact

Vragen over socials of ads? Ik help je graag!

Sea specialist

Waar kan ik je bij helpen?

Vragen? Bel direct naar: +31 85 13 00 877

Of laat je telefoon nummer achter. Dan bellen wij jou binnen 2 uur!

Gratis google analytics ebook

GRATIS E-BOOK

Leer in 5 eenvoudige stappen hoe jij inzicht krijgt in jouw online verkeer met Google Analytics.

GetForward maakt gebruik van cookies.

Hiermee kunnen wij relevante content tonen die bij je aansluit, je website instellingen onthouden en bezoekersgedrag analyseren.

Zoekmachine adverteren bureau

Google Ads Scan

  • Geen automatisch gegenereerd rapport
  • Helemaal gratis t.w.v. €340,-
  • Inclusief uitgebreide concurrentieanalyse
  • Geschreven door onze SEA specialist