Wat is Google Ads

Wat is Google Ads?

Google Adwords heet tegenwoordig Google Ads. Het is een platform van Google waarmee je advertenties kunt maken om te vertonen in het zoeknetwerk van Google. Dit zoeknetwerk bestaat uit verschillende plekken en website waar advertenties vertoond kunnen worden. Denk hierbij aan advertenties in de zoekresultaten van Google, maar ook bijvoorbeeld banners op websites.

Wanneer je Google Ads op de juiste manier inzet, is het een zeer waardevol platform waarmee je heel gericht de mensen kunt bereiken die waardevol zijn voor jouw bedrijf.

Voordeel Google Ads

Het grote voordeel van Google Ads is dat je meteen aan de slag kunt en op een snelle manier je doelgroep kunt bereiken. Anders dan bij SEO (link) kun je met Google Advertenties direct op een hoge positie vertoond worden aan jouw doelgroep zodra jouw advertenties zijn goedgekeurd. De positie waarop je vertoond wordt is wel afhankelijk van het veilingssysteem, hierover later meer.

Volledige versie

Het nadeel van Google Ads is dat je flink wat inhoudelijke kennis moet hebben van het platform om er echt effectief mee aan de slag te gaan. Wanneer je start met Google Ads en een account aanmaakt, zal Google je aanbevelen om met de vereenvoudigde versie van Google ads aan de slag te gaan, je maakt hiermee de zogenaamde Google Smart Campaigns. Een vereenvoudigde versie klinkt natuurlijk fijn, maar je loopt hiermee veel essentiële functies mis, waardoor je minder grip hebt op je account en veel geld zal verspillen.
Wanneer je de volledige versie van Google Ads gebruikt, kun je alle functies gebruiken en heb je volledige grip op je account. Belangrijkste voordelen van de volledige versie zijn dat je gerichter mensen kunt targetten, meer inzicht hebt in de resultaten en beter kunt focussen op campagnes en zoekwoorden die waarde opleveren voor jouw bedrijf.

Advertentie Veiling

De positie waarop je advertentie vertoond wordt, wordt bepaald door het veilingsysteem van Google. Om de ranking van de advertenties te bepalen, worden verschillende factoren gebruikt. De belangrijkste factoren hiervan zijn de hoogte van het bod en de kwaliteitsscore. De hoogte van het bod spreekt voor zich. De kwaliteitsscore kijkt of jouw advertentie relevant is voor de zoeker op basis van advertentietekst, landingspagina en de doorklik verwachtingen van Google. Wanneer je een concurrerend bod hebt en een goede kwaliteitsscore, heb je grote kans dat jouw advertentie op een hoge positie vertoond wordt.

Soorten advertenties

De drie belangrijkste en meest gebruikte advertentietypes in Google Ads zijn: Display advertenties, zoek advertenties en shopping advertenties.

Display

Deze advertentiesoort laat je een banner vertonen aan de door jou gekozen doelgroep. Je maakt zelf een afbeelding in het juiste formaat, je upload deze via Google Ads en kunt deze vervolgens aan jouw doelgroep laten zien. De banners worden vervolgens vertoond in het display netwerk van Google. Dit is een verzamelnaam voor advertentieplekken op enorm veel websites over de hele wereld.

Zoek advertenties

Met zoek advertenties adverteer je in de zoekmachine van Google. Jouw advertentie wordt vertoond zodra iemand zoekt met de door jou ingestelde zoekwoorden. Deze mensen krijgen dan een tekst advertentie te zien. Zoekadvertenties verschijnen boven en onder de organische zoekresultaten in Google.

Shopping advertentie

Shopping advertenties zijn ook een vorm van adverteren in de zoekmachines. Anders dan de normale zoek advertenties wordt er bij shopping advertenties meer vertoond dan alleen tekst. Zo vind je hier ook een afbeelding van het product en meer informatie over het product. Dit type advertenties is er op gericht om mensen een product te laten verkopen. Shopping advertenties verschijnen over het algemeen boven de zoekresultaten of rechts naast de zoekresultaten.

Samenvattend kunnen we zeggen dat Google Ads een goed platform is om effectief een specifieke doelgroep te bereiken, mits je gebruik maakt van alle mogelijkheden van de uitgebreide versie.

Wil je meer weten over Google Ads, of kom je niet uit het opstellen van campagnes in de volledige versie van Google Ads? Stuur ons dan een mailtje en wij kijken met je mee.

Wat is Google Ads

Wat is Google Ads? Google Adwords heet tegenwoordig Google Ads. Het is een platform van Google waarmee je advertenties kunt maken om te vertonen in het zoeknetwerk van Google. Dit zoeknetwerk bestaat uit verschillende plekken en website waar advertenties vertoond

Read More »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je vragen over mijn artikel, online marketing of iets anders? Ik help je graag!

Deel deze post met je netwerk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe kunnen wij je helpen?

Sea specialist

Contact

Solliciteer!

Vragen over socials of ads? Ik help je graag!

Sea specialist

Waar kan ik je bij helpen?

Vragen? Bel direct naar: +31 85 13 00 877

Of laat je telefoon nummer achter. Dan bellen wij jou binnen 2 uur!

Gratis google analytics ebook

GRATIS E-BOOK

Leer in 5 eenvoudige stappen hoe jij inzicht krijgt in jouw online verkeer met Google Analytics.

GetForward maakt gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij relevante content tonen die bij je aansluit, je website instellingen onthouden en bezoekersgedrag analyseren.

Zoekmachine adverteren bureau

Google Ads Scan

  • Geen automatisch gegenereerd rapport
  • Helemaal gratis t.w.v. €340,-
  • Inclusief uitgebreide concurrentieanalyse
  • Geschreven door onze SEA specialist