Google Analytics uitleg

Kan jij wel een Google Analytics uitleg gebruiken? In dit blog vertellen we meer over Google Analytics en legen we de belangrijkste metrics uit. Zo kan jij maximaal gebruik kan maken van de data die je krijgt vanuit Google Analytics. Erg handig voor bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren

Google Analytics: Wat Is Het En Waarom Moet Jij Het Gebruiken?

Wat kan je met Google Analytics?

Zo nu en dan komen wij ze nog tegen. Websites die geen
Google Analytics tag hebben geïmplementeerd. Een van de meeste gehoorde reden
hiervoor is dat er voor websites die WordPress gebruiken andere tools gebruikt
worden. Echter zien we dat deze tools lang niet zoveel data genereren als
Google Analytics. Een andere reden is dat de software als te moeilijk wordt
ervaren. Dit is erg zonde, want zodra jij de juiste data uit Google Analytics
weet te halen geeft dit je erg veel inzichten van het gedrag van bezoekers op
jouw website. Vragen die onder andere beantwoord kunnen worden zijn:

  • Hoeveel personen bezoeken mijn website?
  • Waar wonen mijn website bezoekers?
  • Welke pagina van mijn website is populair?
  • Op welke pagina converteren mijn bezoekers het
    beste?
  • Hoe komt het verkeer op mijn website terecht?

Dit is nog maar een kleine selectie van alle vragen die
Google Analytics die over jouw websitebezoekers kan beatwoorden. Met de juiste
uitleg van Google Analytics is het beantwoorden van deze vragen voor jouw een
eitje.

Stap 1: Google Analytics
account aanmaken

Om gebruik te willen maken van Google Analytics is het
natuurlijk vereist dat je jezelf aanmeldt. Dit doe je door naar Google Analytics te gaan. Let hierbij op dat je aangemeld bent met het Google account waarmee je eventueel ook je Google Ads
account en/of Google Search console account beheert. Zo zorg je ervoor dat je
accounts makkelijk te beheren blijven.

Zodra je alle stappen hebt doorlopen kom je op het
homescherm van Google Analytics terecht. Wanneer je linksonder op de
beheerdersknop klikt kom je terecht in de beheerdersweergave. Je hebt nu één
account, met één property en één weergave. Wanneer je nog een andere website
gaat bouwen dan kan je deze gemakkelijk vanuit hetzelfde account beheren, door
in dit account een nieuwe property aan te maken.

Stap 2: Jouw unieke code opzoeken

Nu je de trotse bezitter bent van een Google Analytics
account is het zaak om te zorgen dat je het verkeer op je website gaat tracken
met het implementeren van de tag. In de beheerdersweergave vind je onder
property het kopje Tracking info. Wanneer je deze aanklikt kan je in het menu
dat is opengeklapt. Zodra je op trackingscode klikt vind je jouw unieke UA id.

Stap 3: Google Analytics implementeren in je website.

Je beschikt nu over je eigen Goole Analytics trackingscode.
Je zal zien dat het een hele uitgebreide code is. Ook wel de Global Sitetag
genoemd. In deze Global Sitetag vind je onder andere de UA code voor jouw
website. In de afbeelding hieronder vind je een voorbeeld van de Global
Sitetag, waar de unieke UA code voor jouw property is geblurred. Deze heeft het
volgende format: UA-XXXXXXXX-X, waar de X voor een getal staat.

Wanneer jij al gebruik maakt van Google Tag Manager dan kan
je Google Analytics implementeren via Google Tag Manager. Staat er geen Google
Tag Manager op jouw website geïnstalleerd? Dan kan je in overleg met je
webbouwer de tag implementeren. Ons advies is om hier niet zelf mee aan de slag
te gaan, omdat het kapot maken van de code van de website ervoor kan zorgen dat
je hele website crasht.

Metrics Google Analytics Uitleg

Maximaal na 24 tot 48 uur zal er data verschijnen in jouw
Google Analytics account. Verschillende kolommen met metrics zullen zich vullen
met data. In dit blog vind je de vier belangrijkste Google Analytics metrics
met uitleg.

Allereest is het natuurlijk belangrijk te vertellen waar je
deze metrics kunt vinden. Deze vind je door in de linker kolom achtereenvolgens
op “Acquisitie”, “Alle verkeer” en vervolgens op kanalen te klikken.

Gebruikers

Je zou denken dat het aantal gebruikers gelijk staat aan het
aantal mensen dat er op jouw website is geweest. Echter is dit niet helemaal
het geval. Om dit goed uit te leggen moeten we eerst een zijstap maken. Zodra
jij een website bezoekt dropt Google Analytics (uiteraard pas na jouw
toestemming) een cookie op jouw device. Zodra jij een dag later weer terug komt
op de website, dan zal je door de geplaatste cookie herkent worden als dezelfde
gebruiker als gisteren. Logisch zou je zeggen, maar als jij in een andere
browser op de website terugkomt, zal jij weer als een nieuwe gebruiker worden
geregistreerd, gezien cookies op je specifieke browser geplaatst worden. Een
andere, meer voorkomende reden dat het aantal gebruikers niet gelijk staat aan
het aantal mensen dat je website heeft bezocht is mensen tegenwoordig
beschikken over meerdere apparaten waarmee ze het internet bezoeken. Als jij
dit blog momenteel op je laptop leest en je bezoekt onze website morgen nog een
keer vanaf je mobiele telefoon, dan zal je ook dan als een nieuwe gebruiker
worden gekenmerkt. Hierbij moeten we wel benoemen dat Google steeds beter wordt
in het herkennen van personen waardoor het aantal gerapporteerde gebruikers
steeds dichter bij het aantal personen komt.

Sessies

Een sessie kunnen we definiëren als alle activiteit van één
persoon gedurende een bepaalde periode. Eenvoudiger gezegd; een sessie start
wanneer een gebruiker op de website komt en eindigt wanneer de gebruiker de
website verlaat. Zo kunnen we dus ook stellen het aantal sessies minimaal
gelijk is aan het aantal gebruikers. Hoe groter het verschil tussen gebruikers
en sessies is, hoe vaker de gebruikers dus terugkomen naar je website. Dit is
wenselijk omdat terugkerende bezoekers meer engaged zijn met jouw bedrijf dan
eenmalige bezoekers. Zie je hier maar een klein verschil in? Dan zou het
inzetten van Display Ads
wellicht een goede keuze zijn.

Bounce rate

De bounce rate is een van de belangrijkste metrics die wat
vertellen over het gedrag van je website bezoekers. Een sessie wordt als een
“bounce” gerekend op het moment dat de gebruiker in de sessie slechts één
pagina bezoekt en in die sessie geen interactie met de pagina heeft gehad. Zo
rekent Google ook een bounce bij een bezoeker die 10 minuten aandachtig jouw
blog heeft gelezen en zonder interactie met de webpagina  Er zijn verschillende manieren om de bounce
rate te verlagen.

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur zouden we graag kunnen berekenen
door de totale sessie tijd gedeeld door het aantal sessies. Echter gaat dit
niet helemaal op. Dit heeft twee verschillende redenen, namelijk:

  1. Een bounce rekent Google als een sessieduur van
    0 seconden. We hebben in de vorige alinea gezien dat een sessie met bounce ook
    wel 10 minuten kan duren.
  2. Er wordt vanaf de website alleen maar data naar
    Google Analytics verzonden op het moment dat de website geladen wordt. Het
    wegklikken van het tabblad of het intypen van een andere URL in de URL-balk zal
    Google dus niet tracken.

Zoals je begrijpt zal de daadwerkelijke gemiddelde
sessieduur hoger zijn dan gerapporteerd in Google Analytics. Door timers in te
stellen zal de bouncerate verlaagd worden de gerapporteerde gemiddelde
sessieduur dichter bij de werkelijke sessieduur liggen.

Hoe kan je nog meer uit Google Analytics halen?

In dit blog heb je uitleg gehad over hoe je een ervoor kan
zorgen dat je verkeer gaat tracken met Google Analytics. Ook weet je nu de
belangrijkste metrics. Echter is dit nog lang niet alles wat je allemaal met
Google Analytics kan doen. Het programma gaat namelijk enorm de diepte in en in
de aangepaste rapporten kan je nog meer variabelen aanmaken.

We zijn druk aan het werk aan ons Google Analytics handboek. Stuur ons een berichtje als jij deze wilt ontvangen zodra deze klaar is!

Heb je nog vragen of andere tips die onmisbaar zijn.

Laat je reactie achter in de comments.

Google Analytics uitleg

Kan jij wel een Google Analytics uitleg gebruiken? In dit blog vertellen we meer over Google Analytics en legen we de belangrijkste metrics uit. Zo kan jij maximaal gebruik kan maken van de data die je krijgt vanuit Google Analytics.

Read More »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je vragen over mijn artikel, online marketing of iets anders? Ik help je graag!

Deel deze post met je netwerk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe kunnen wij je helpen?

Sea specialist

Contact

Solliciteer!

Vragen over socials of ads? Ik help je graag!

Sea specialist

Waar kan ik je bij helpen?

Vragen? Bel direct naar: +31 85 13 00 877

Of laat je telefoon nummer achter. Dan bellen wij jou binnen 2 uur!

Gratis google analytics ebook

GRATIS E-BOOK

Leer in 5 eenvoudige stappen hoe jij inzicht krijgt in jouw online verkeer met Google Analytics.

GetForward maakt gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij relevante content tonen die bij je aansluit, je website instellingen onthouden en bezoekersgedrag analyseren.

Zoekmachine adverteren bureau

Google Ads Scan

  • Geen automatisch gegenereerd rapport
  • Helemaal gratis t.w.v. €340,-
  • Inclusief uitgebreide concurrentieanalyse
  • Geschreven door onze SEA specialist