Haal meer uit je 404 pagina

Je bent op het internet aan het surfen en je klikt een pagina aan. In plaats van de pagina te zien krijgen, krijg je een 404 error pagina te zien. Dit is nou niet echt waar je op had gerekend. In dit blog gaan we je uitleggen wat deze foutmelding precies inhoudt en hoe jij ze op je eigen website kan voorkomen.

Wat is een 404 foutmelding?

Er zijn op het internet verschillende http statuscodes. De meest voorkomende foutcode is de 404 statuscode. Deze statuscode wordt vertoond wanneer er een pagina wordt opgevraagd die op de server niet gevonden kan worden. Als websitegebruiker niet heel fijn om tegen te komen, maar in het geval jij een eigen website hebt wil je dit natuurlijk al helemaal voorkomen. Het kan namelijk zijn dat je websitebezoeker hierdoor je website verlaat. Als je druk bezig bent met zoekmachine optimalisatie is dit een killer voor je organische rankings en dus je positie in Google.

Daarbij is gebleken dat websitegebruikers die op een 404 pagina komen, minder snel zullen converteren. Ook een killer voor je conversie optimalisatie dus!

Hoe ontstaat een 404 pagina?

Er zijn verschillende manieren waardoor je een 404 error pagina gegenereerd wordt. Een daarvan is wanneer de gebruiker een verkeerd adres in de URL balk typt. Dit betekent dus dat het voorkomen van 404 meldingen niet te voorkomen is. Hieronder vind je een aantal andere voorbeelden die wel te voorkomen zijn:

  • De pagina of afbeelding waar intern naar gelinkt wordt is verwijderd of verplaatst, een interne broken link dus. Dit is te voorkomen door wanneer je een pagina of afbeelding op een andere plek in je website zet of verwijderd, de interne links hier naartoe aan te passen.
  • De server waar de website gehost wordt kan de opgevraagde pagina niet vinden. Vaak gebeurt dit bij een webserver die niet goed is onderhouden en hierdoor fouten maakt.
  • De URL van de pagina of afbeelding is verkeerd ingevoerd. Bij het bouwen van een website kan het zijn dat er een typefout is gemaakt, waardoor de link naar een niet bestaande locatie verwijst.
  • De domeinnaam is opgeheven. Wanneer een website offline is gehaald, maar de zoekmachine het domein nog niet gecrawld heeft zal de website nog wel in de zoekresultaten van de zoekmachine verschijnen. Als deze link aangeklikt wordt, dan kom je logischerwijs op een niet bestaande pagina uit.

404 pagina’s opsporen en oplossen

Er zijn verschillende manieren om een 404 pagina op te sporen. Ik ga je in dit blog twee mogelijkheden geven om snel je 404 pagina’s te achterhalen.

Screaming frog
Een eenvoudige en snelle manier om erachter te komen waar op jouw website een 404 error pagina staat is de SEO Spider van Screaming Frog. Een eenvoudige tool die gratis te downloaden is. Voer bovenin de URL van je website en de rest je website wordt gecrawld. Pagina’s met een statuscode 200 zijn pagina’s met een geldige response code. Sorteer de kolom met statuscodes en zo zie jij of er op jouw website links staan naar een niet bestaande pagina.

Als dit bij jou het geval is, wil je natuurlijk weten hoe deze foutieve links zijn ontstaan. Klik onderaan in de tool op inlinks en je vindt de pagina waar verwezen wordt naar de niet bestaande pagina of afbeelding.

Screaming frog

Google Search Console
Als je een Google Search Console account hebt, dan kan je deze tool ook gebruiken om je 404 pagina’s te vinden. Deze kan je eenvoudig aanmaken via deze link. Let op dat je met hetzelfde account inlogt als waarmee je Google Analytics account is gekoppeld. Op deze manier wordt je geverifieerd als eigenaar van de website.

Als jij je Google Search Console account hebt aangemaakt dan is het een fluitje van een cent om pagina’s met een 404 melding op te zoeken. Klik in de linkerkolom op Dekking. Je krijgt vervolgens onderstaand rapport te zien:

Google Search Console 404 voorbeeld

Als je, net als in de afbeelding hierboven geen fouten ziet, dan hoef je niet meer verder te zoeken. Maar als er wel fouten zijn, dan kan het zijn dat deze veroorzaakt worden door een 404 melding. Deze foutmeldingen zie je onderaan de pagina.

Als je doorklikt op de foutmelding krijg je precies te zien om welke pagina het gaat.

404 meldingen oplossen

Nu je weet hoe je 404 pagina’s op jouw website kan opsporen wil je nog maar 1 ding. Zorgen dat je hiervan af komt. Dit kan je op verschillende manieren doen. Onderstaand vind je de twee meest gebruikelijke:

  1. Wanneer de 404 melding veroorzaakt wordt door een interne link, dan is de oplossing erg simpel. Namelijk de link van de pagina waar vanaf verwezen wordt aanpassen naar een pagina met een 200 statuscode. Vaak gaat het om een typefout in de interne link. Bestaat de pagina waarnaar verwezen wordt helemaal niet meer? Dan kan je de interne link gewoon verwijderen.
  2. Als er een andere website linkt naar een niet bestaande pagina op jouw website, dan is het aanpassen van de link waar vanaf verwezen wordt natuurlijk geen optie. De oplossing ligt in een 301 redirect. Hiermee geef je aan Google aan dat de pagina definitief verwijderd is en wordt de websitebezoeker naar een andere, wel werkende pagina op je website verwezen. Zo behoud je de link naar je website, wat goed is voor je domeinautoriteit. Een andere optie is om de beheerder van de andere website te vragen om de link aan te passen.

Een eigen 404 pagina maken

Natuurlijk blijven er ondanks dat je alle nodige voorzorgsmaatregelen hebt genomen om een 404 foutmelding te voorkomen zijn, is het naar 0 brengen een illusie. Dit komt omdat er altijd wel bezoekers zullen zijn die een pagina verkeerd in de URL balk zullen typen.

In de meeste WordPress thema’s zit al een aangepaste 404 pagina. Deze is in de look & feel van het betreffende thema. De kans is groot dat jij het template van je website al zodanig hebt aangepast dat de 404 pagina van niet meer in het design van je website past. Ook kan het zijn dat de standaard template 404 pagina niet naar je wens is. Of dat je bijvoorbeeld een website in meerdere talen hebt, waardoor één standaard 404 pagina niet voldoet. Allemaal redenen waarom jij een andere 404 pagina nodig hebt.

De oplossing? Een eigen 404 pagina maken!

Een eigen 404 pagina in WordPress maken doe je door het aanmaken van een eigen htaccess bestand. Ben je nog niet zo ervaren in WordPress of heb je geen toegang tot de FTP van je website? Volg dan onderstaande stappen om alsnog jouw eigen 404 pagina te maken:

  1. Log in op je WordPress website en download de plug-in 404page.
  2. Klik nu op Pagina’s en vervolgens op Nieuwe pagina.
  3. Geef nu je eigen creativiteit de vrije loop en maak de 404 pagina die helemaal aan jouw wensen voldoet. Inspiratie nodig? Check hier! Je mag dus best een beetje humor gebruiken in je 404 pagina.
  4. Stel nu je pagina in door te in het linker menu te klikken op Weergave. De 404page plug-in heeft ervoor gezorgd dat je op 404 error pagina kan klikken.
  5. Selecteer nu in het bovenste dropdown menu jouw eigen gemaakte 404 pagina en vergeet natuurlijk niet op safe te klikken.

Let erop dat je bij het maken van je eigen 404 pagina ervoor zorgt dat het gebruiksgemak van je websitebezoeker zo min mogelijk in het gedrang komt. Het is immers al vervelend genoeg dat de gebruiker niet op een website uitkomt waar die verwacht had uit te komen. Het is belangrijk om je websitebezoeker een uitweg te bieden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een button te plaatsen naar de vorige of bovenliggende pagina.

Wat ook helpt is om een zoekveld of contactformulier op je 404 pagina te plaatsen. Op deze manier biedt je de websitegebruiker gelegenheid om snel weer terug te komen op de plek in de funnel waar die gebleven was of direct al contact op te nemen. Je kan hier zelfs een experiment mee doen om je conversie optimalisatie te verbeteren.

Kortom, een 404 pagina is een belangrijk onderdeel van je website die altijd een extra aandacht verdient. Het is zelfs een deel van zoekmachine optimalisatie. Zijn jullie nog leuke, inspirerende of goede 404 pagina’s tegengekomen? Deel ze dan hieronder in de comments!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je vragen over mijn artikel, online marketing of iets anders? Ik help je graag!

Deel deze post met je netwerk!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoe kunnen wij je helpen?

Sea specialist

Contact

zoekmachine optimalisatie bureau

Contentcreatie Scan

Zoekmachine adverteren bureau

Retargeting Scan

GetForward maakt gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij relevante content tonen die bij je aansluit, je website instellingen onthouden en bezoekersgedrag analyseren.

Gratis google analytics ebook

GRATIS E-BOOK

Leer in 5 eenvoudige stappen hoe jij inzicht krijgt in jouw online verkeer met Google Analytics.

Vragen? Bel direct naar: +31 85 13 00 877

Of laat je telefoon nummer achter. Dan bellen wij jou binnen 2 uur!

Vragen over socials of ads? Ik help je graag!

Sea specialist

Waar kan ik je bij helpen?

Solliciteer!

zoekmachine optimalisatie bureau

Bing Ads Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Content Marketing Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Facebook Ads Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Instagram Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Snapchat Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

LinkedIn Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Youtube Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Pinterest Scan

zoekmachine optimalisatie bureau

Spotify Scan

Zoekmachine adverteren bureau

Google Ads Scan